ÇOMÜ son 4 yılda uluslararası indeksli dergilerde yayın sayısını % 64 arttırdı. Ancak bu yetmez sloganıyla hem sayıyı, hem de niteliği arttırabilmek için ÇOMÜ Yönetim Kurulu makale başına 1.750 liradan 30 bin liraya kadar uzanan bir destek projesini başlattı. 1 yılda 90 bin lira kazanmak ve üniversite içinde 100 bin lira para-puan sahibi olmak mümkün. Böylece dünyanın en iyi 500 üniversitesi arasıdna yer alma hedefimize daha kolay ulaşabileceğiz: http://www.milliyet.com.tr/comu-de-bilimsel-kampanya-canak…/
Monday, 2 February 2015
Japonya’dan IŞİD’e Gözdağı
Japonya’dan IŞİD’e Gözdağı
Japonya Başbakanı Şinzo Abe, IŞİD tarafından rehin alınan Kenji Goto’nun infaz edildiğine dair görüntüleri yayınlamasının ardından yaptığı açıklamada, “Japonya terörizm karşısında asla pes etmeyecek” dedi.
Japonya Başbakanı Şinzo Abe, IŞİD tarafından rehin alınan ikinci rehine Kenji Goto’nun öldürülmesine dair görüntülerin yayınlanmasının ardından açıklama yaptı. Japonya Başbakanı Şinzo Abe yaptığı açıklamada oldukça öfkeli olduğunu belirterek, “Teröristleri asla affetmeyeceğiz. Suçlarını telafi edebilmek için uluslararası topluluklarla birlikte çalışacağız. Aile bireylerinden birini kaybetmiş olmanın verdiği üzüntüyü anlatacak bir kelime yok. Örgüt müdahalelerine karşı tüm çabayı gösterdik. Oldukça üzücü bir durum. Japonya terörizm karşısında asla pes etmeyecek. Terörizm karşısında dayanışma gösteren dünya liderine ve Japon kardeşlerime en içten şükranlarımı sunuyorum” dedi.
Ünyesporlu Sporculardan örnek davranış: Kendi Oynayacakları Maça Bilet Alarak Girdiler
Ünyesporlu Sporculardan örnek davranış: Kendi Oynayacakları Maça Bilet Alarak Girdiler
https://www.facebook.com/Bolgeselamatorlig5.grup/posts/638851342908647
Bölgesel Amatör Lig 5. Grup'ta var olma savaşı veren ve ekonomik zorluklarla boğuşarak lig mücadelesini sürdüren Ünyespor'da futbolcular K.D.Ç.S Yenicespor maçına bilet alarak girdiler. Yeşil-beyazlı takım futbolcuları 1-0 kazandıkları maç öncesinde yaptıkları bu örnek davranışla hem ekonomik zorluklarına dikkat çekerlerken hem de maçlara zaman zaman biletsiz girme girişiminde bulunanları protesto ettiler.
Bal Ligi 5. Grup'ta Ünye Şehir Stadı'nda K.D.Ç.S Yenicespor'u konuk eden Ünyespor zorlu mücadelede rakibini 1-0 mağlup ederken sahada ter döken futbolcular benzerine az rastlanır bir davranışta bulunarak kendi maçlarına bilet alarak girdiler. Karşılaşma öncesi protokol ve basın mensuplarının giriş yaptığı kapıya gelen Ünyespor Teknik Sorumlusu İmdat Musa Yıldırır ve takım kaptanı İbrahim Karayiğit, 2 TL ücret ödeyerek aldıkları biletleri kapıdaki görevlilere göstererek stada girdiler. Maç kadrosunda bulunan 18 futbolcunun yanı sıra teknik heyet ve yöneticiler de aynı şekilde 2 TL karşılığında aldıkları biletleri ile stada girdikten sonra hep birlikte soyunma odasının yolun tuttular.
Yapılan eylemle ilgili olarak SPOR AKSİYON'a açıklamada bulunan takım kaptanı İbrahim Karayiğit, "1957 yılında kurulan ve 1984 yılından beri de profesyonel liglerde mücadele eden kulübümüz geçtiğimiz sezon tarihinde ilk kez amatör lige düşünce Ünye'nin çocukları olarak kulübümüze sahip çıktık. Hiçbir destek gelmeden biz kendi gücümüzle kendi imkanlarımızla Ünyespor'u yaşatmak için futbolcular olarak ve Ünye'nin çocukları olarak mücadelemize devam ediyoruz. Parasal gücümüz olmadığı için deplasmanlara gitmekte zorlanan kulübümüzün hizmetçileri ve emekçileri olarak bizler de bugün de taraftarlarımız gibi 2 TL olan bilet ücretini ödeyerek sahaya giriyoruz. Bütün taraftarlarımızın ve büyüklerimizin de bizlere destek olmasını istiyor ve bekliyoruz. Bizler Ünyespor'un futbolcuları ve hizmet edenleri olarak bu taşın altına elimizi, kolumuzu dahası gövdemizi koyduk. 90 dakika sahaya çıkıp mücadele ederken bir taraftan da kulübümüzü yaşatmaya devam ediyoruz. Bunu yaparken de futbolcular olarak cebimizde ne varsa verebileceğimizi de vererek mücadelemize devam ediyoruz. Diğer yandan biz elli kuruşa muhtaç durumda iken bu statta oynadığımız maçlarımıza değişik sıfatlarla ücret ödemeden girmek isteyenleri de protesto ediyoruz. 2 TL, 5 TL Ünye'nin takımına katkım olsun istemeyenleri Allah'a havale ediyoruz. Herkesin geçmişte bu takıma emeği geçmiştir, ama bu takım birçoklarının evine götürdüğü ekmek olmuş, çocuğunun nafakası olmuştur. Bu durumda iken Ünyespor'a destek vermekten geri adım atanları Ünyespor konusunda samimi bulmuyoruz. Bu zaman destek olma zamanıdır. Bu yaşam mücadelesinde herkesin desteğini bekliyoruz. Bütün büyüklerimizi, Ünyespor severleri ve halkımızı bize destek vermeleri için tribünümüze davet ederken, gelebilen, gelemeyen herkesi maddi ve manevi olarak yanımızda bekliyoruz. Bugün ben takım kaptanı olarak ve futbolcu arkadaşlarımla birlikte cebimizden 2 TL para vererek az sonra mücadele edeceğimiz maçımıza çıkacağız. Herkesten, öncelikle tüm Ünyelilerden bu konuda hassasiyet göstermelerini bekliyoruz" dedi.
SPOR AKSİYON
Y. Amasyaspor Gurbetci Şehzadeler GRUBU Basin Sözcüsü - Mert Delen: " ARTIK YETER!!!"
Y. Amasyaspor Gurbetci Şehzadeler GRUBU Basin Sözcüsü - Mert Delen; YAPTIĞI ENSON AÇILAMADA , ARTIK YETER!!!
Amasyaspor'umuzun büyük umutlarla başladığı 2014-2015 sezonuna yine aynı büyük hayal kırıklığıyla havlu atmasi butun taraftarları ve inanan destekcilerimizi üzmüştür. DEDİ.
İşte MERT DELEN İN YAPTIĞI AÇIKLAMA:
"ARTIK YETER!!!
Amasyaspor'umuzun büyük umutlarla başladığı 2014-2015 sezonuna yine aynı büyük hayal kırıklığıyla havlu atmasi butun taraftarları ve inanan destekcilerimizi üzmüştür. En azindan son haftalara kadar sampiyonluk sansini surdurecegini inanarak mucadele edecegini dusundugumuz takimimizin son durumu tarafli tarafsiz herkesi sasirtmistir. Boylesine buyuk butceyle kurulan, gruptaki diger takimlara gore en buyuk taraftar destegini arkasina almis, Sn Mustafa Odubek gibi sampiyonluk icin herseyini ortaya koymus bir baskana ve ekibine sahip olan takimimizda yanlıs giden seyler neydi? Taraftarlar ve takimimizi destekleyen herkes Sn Mustafa Odubek ve ekibinin hala arkasindadir, bunu belirtelim. Ancak ekibimiz daha önceki sezonlarda da cok buyuk maddi manevi imkansizliklar icersinde bu ligde mucadele etmis ve orta siralarda ligi tamamlamistir. Yani ne buyuk bir basari nede basarisizlik gostermistir, suan ki ekip gibi! Amasyaspor'umuzun bu imkanlara ragmen suan bulundugu konum ciddi bir basarisizlikdan baska birsey degildir. Anlam veremedigimiz nokta, yonetimin neden bir aciklama yapmadigi ve neden hala bu teknik ekipte israr ettigidir. Taraftarlarin da fazlasiyla sirt donup guvenmedikleri bu ekip icin acil bir aksiyon alinmali ve gelecek yilin planlamasina gidilmelidir. Sampiyonluk icin daha ciddi ve tecrubeli bir teknik direktor getirilmelidir ve bu sezon sonu degil hemen yapilmalidir. Amasyaspor teknik ekibi bircok kirilma macinda cok ciddi stratejik ve teknik hatalar yapmistir, bunu tribunlerde oturan 15 yasinda kardeslerimiz bile goruyorken yonetim neden gormuyor. Amasyaspor teknik ekibi her mactan sonra amatorce basin aciklamalari yapiyor, buna neden mudahale edilmiyor, bu aciklamalari yapan guvenlik kamerasi gorse konusan Sn Osman Zeki Korkmaz 1-1'le sonuclanan Bartinspor macindan sonra neden aciklama yapmadi? Geriye kalan tek bahanesi olan oyun konsolu oynayan cocuklarin yenilince "kol bozuktu" demesi gibi birsey oldugu icin olabilir mi aciklama yapmamasi? Devre arasinda takim kadrosunda yapilan fiyasko katliamin aciklamasi neden yapilmiyor? Bunun sorumlulari cikip konussun ve taraftardan ozur dilesin.
Saygilarimizla
Y. Amasyaspor Gurbetci Şehzadeler
Basin Sözcüsü - Mert Delen"
Fırat aynaya bak!
AHMET ÇAKAR
Fırat aynaya bak!
Son yılların en zevkli, pozisyonu en bol maçını izledik... Sanırım, seyirciler çok mutlu olmuşlardır. Ama siz bu satırları okuduğunuzda gerek Galatasaray Teknik Direktörü Hamza Hoca, gerekse Bursaspor'un hocası Şenol Güneş "Nerede yanlış yaptık" diye düşüneceklerdir. Bence en fazla düşünmesi gereken kişi, "Ben hakem miyim" diye sorgulaması gereken Fırat Aydınus'tur...
Maç mükemmel başladı. İnanın bana Bursaspor, ilk yarım saatte maçı beşe, altıya taşırdı. Sorgulanması gereken ilk şey, Galatasaray defansının darmadağın oluşu... Adeta bir köy takımı gibi arkasına atılan tüm toplar gol pozisyonu oldu. Fernandao kaçırdı, Ozan kaçırdı, Bakambu 3-4 tane net kaçırdı. Bu goller kaçarken, Galatasaray golü buldu. Orta sahada 4-5 pas sonucu Sneijder aniden Telles'i kaçırdı, onun da muhteşem ortasıyla Umut golü yaptı. Galatasaray 1-0 öne geçmesine rağmen hatalar ve açıklar korkunç şekilde devam ediyordu. İlk yarıda birbirinin kopyası en az 5-6 pozisyondan biri daha Volkan Şen'le yakalandı ve Bursaspor beraberliği buldu. İkinci yarıda da aynı hatalar ve aynı Bursa baskısı devam etti ve öne geçiren golü geldi.
İşte şimdi Hamza Hoca'nın "Biz bu kadar niye açık veriyoruz" diye düşünmesi lazım. Ama Şenol Hoca da son yarım saat takım yorulmuşken, Volkan sakatlanmışken "Acaba değişiklikleri daha önce mi yapmalıydım" diye sorgulamak zorunda. İşte Bursaspor'un yorulduğu, bazı oyuncuların oyundan düştüğü anlarda Galatasaray'ın baskısı manasız bir penaltıyı getirdi. Frikikte barajın hemen yanında bulunan Volkan topu elle kesti ve Galatasaray beraberliği ve belki de hiç hak etmediği bir puanı buluverdi. Sonuçta maç güzel ama antrenörlerin kendilerini ve takımlarını mutlak sorgulamaları gereken bir gece yaşadık.
Gelelim hakem Fırat Aydınus'a... Bak Fırat: Aynaya baktığında "Ben adil bir hakem miyim" diye sorabiliyor musun? Sarı kartı olan Melo rakibini sol eliyle suratından itti. Dünyanın her yerinde bu hareket en az bir sarı kart. Ama bu iş yürek işi. Melo'yu ikinci karttan atamadın. Ama 10 dakika sonra Melo bu sefer rakibinin tarak kemiğine bastı en az sarı kart olması gerekirken ikinci karttan yine atamadın. Çünkü o dakikalarda Galatasaray mağluptu. Yüreğin yetmedi, şimşekleri üzerine çekmek istemedin. Şimdi "Ben hakem miyim" diye sor, aynaya bak ve yüzünü yıka.
En yüksek not
Muslera 9
En düşük not
Chedjou 4
http://www.sabah.com.tr/yazarlar/spor/cakar/2015/02/02/firat-aynaya-bak
TERHİN YAZITI'NIN TARİHİ AÇıDAN DEGERLENDİRİLMESİ
TERHİN YAZITI'NIN TARİHİ AÇıDAN DEGERLENDİRİLMESİ -Yrd. Doç. Dr.S. GÖMEÇ*
Bu kitabe Uygur Kagani Moyun-Çor tarafından' diktirilmiştir. 1970 senesinde Moğolistan'da Tarbagatay Dağlarının 2 km güneyinde N. SerOdjav ve V.V. Volkov adlı iki arkeolog tarafından bulunmuştur, Tokuz Buyruk, bin komutan ve halk .ayağı kalkarak, Köl Bilge 'ye maruzatta bulundular: "Atalarımızın ünü vardır, Ötüken ülkesi sizde, yönetin" demişlerdir. Tay Bilge Tutuk orada yabgu'atanmıştır. Ondan sonra s!çan yılında (748), Atalar Mezarlığında "güç halktır" denmiş. Halk da "Atalar mezarı sizde,. gücün kaynağı sudur" diyerek, ayağa kalmışlarve kagan tayin etmişlerdir2S). Yazıtın güney tarafı 6. satırında Moyun-Çor'un ~gan atanması ve kaganlık unvanına rastlamaktayız: Tengride B.olmış IL Etmiş Kagan .. Yine aynı satırlarda Moyun-Çor'un karısının da ILBilge Katun atandığı- . nı görüyoruz. Hunlar' dan beri devam eden bir devlet geleneği olarak kagan ile katun her zaman birlikte tahta geçmiştir. Bu da bize Türk milletinin kadına ne kadar önem verdiğini gösteren en. büyük delillefdenbirisidir. ' , (25) Bak:ııiız, Terhin Yazıtl, Güney, 3: ...beg [ile Basınıl halkını] tabi kılıp (26) Buradaki me,zar1ık konusu dikkatiçekmektedir. Bilindiği gibi Hunlar da kutlu bir ata mağarasının bulunduğunu Çin kaynaklarından öğreniyorıiz (bakınız.S. Gömeç, , "Eski Türk Dini", Tanıtım, Sayı 79, İstanbul 1986, 5.30). Yazıttaki bu kayıt bize kutlu atalar mağarasının ve Türk nesIinin çoğalmasına sebep olan Türk atalarının gerçek veya sembolik mez¥.larının olduğu fıkrini çağnştınyor .. Çin tarihlerinden, . Kök TürkJeaganının daima Otüken dağında oturduğunu, her yıl'kurban kesmek için beylerini Otüken'den 5OO'Iibatıda, üzerinde ne çimen ne de ağaç ol~ sarp ve yüksek bir d;ağ olan atalar mağrasına götürdüğünü öğreniyoruz (bakınız, Ogel, Türk Mitolojisi, s.21). Bu ise bize Ergenekun Destanı'nı hatırlatmiliadır. Buradan çıkan diğer bir netice ise, hükümdarlık al~etleri arasında Atalar Mezarlığına da sahip olmak vardır. (27) Asya Türk tarihininen karışık bölümlerinden birisi de,.Tatarlann Türk olup olınadı- ğı konusudur. Bu hususta yapılan araştırmaların ba:zıları Tatarların Türk olduğu yolunda olmakla beraber, bazıları da onların Moğol asıllı olduğu yolundadır. Çin kaynaklarında adları Ta-tan şeklinde transkripsiyon edilen Tatar adını, PelIiot'un Tung-huang'da bulduğumetinlerde tfattara şeklinde görüyoruz (W. Eberhard, Conquerors and Rulers, Social Forces in Medieval China, Leiden 1952, s.91; H.~ Bailey, "A Khotanese Text Concerning the Turksin Kantsou", Asia Major, Vol. 1, London 1949, s.30). Başta Kaşgarlı olmak üzere, bir kısım Türkologlar Tatarları Türk kabul ederken (Div~nü Lifgat-it-Türk, CL, s.411; Z.V. Togan, Umumi Türk Tarihine; Giriş, 3. baskı, Istanbul 1981; L. Rasonyi, Türk Devletinin Batıdaki Varisleri ve Ilk Müslüman Türkler, Hl\? Ş. K. Seferoğlu-A. Müderrisoğlu, ,Ankara 1983, s.15-19; A. İnan, Makaleler ve Incelemeler, 2.,baskı; Ankara 1987,5.60; A. Temir; "Moğol İmparatorluğu ve Devamı", Türk Dünyası El Kitabı, Ankara 1975, 's.913), bir kısınıda Moğol olarakkabul etmektedir (V. B3rthold, Mogol istilasına KadarTürkistan, Haz. H.D. Yıldız,Jstanbul 1981, s.31). (28) Bakınız, Terhin Yazıtl, Güney, 3-6; Şin;-Usu Yazıtl, Kuzey, 11-12./ TERHİN YAZITI'NIN TAR1HİAÇıDAN DEGERLEND1R1LMESİ 81 . . , 'Şine-Usu y~ıtında Moyun-Çor, Tay Bilge Tutuk mücadelesi teferruatlıbir şekilde anlatılmış olup; ancak 749 tarihinde kaganlığını sağlamlaş- tıimıştır. Moyun-Çor,kagan ilan. edildiktensonra (752) otağını Süngüz- i Başkan"ın kutlu zirvesinin .batısında kurdurmuştur: kagan atanıp' ötüken ortusınta süngüz başkan ıduk baş kidinin örgin bunta etitdim(29).Buradaki Süngüz-Başkan yer adı üzerinde de durmakta fayda vardır. Bu yer adı; Terhin yazıtını inceleyen KIyaştomıy ve T. Tekin tarafından değişik bi- çimlerde ve manalarda okunmuştur<30).Biz jlk defa Terhin yazıtında yer ismi olarak geçen bu adıarın tarihte bir Türk etnik;ıdını ifade ettiğin,i tes- '.bitetmeye çalıştık. 662 yılında,On-Okların lideri Aşina Mi-sM, Çinliler tarafından tuzağa düşücülünce ona sadık olan Süngüz (Shu-ni-shih) ve , Başkanlar (Pa-se-kan) denilen iki kabile, olaydan sonra kaçtıkları halde Çinlilere yardım eden Aşina Mi-she'nin kardeşi Aşina Pu-chen tarafından mağlup edildiler3l). Çin kaynaklarından bu iki boydan Süngüzlerin OnOkların Tu-lu kolı:ından,Başkanların da Nu-shih-pilerden olduğunu öğreniyoruz(32).Süngüzve Başkanlar ,Çinlilerden kaçarak Ötüken'e gelmişler ve konakladıkları bu yere de adlarını vermiş olsalar gerek! Yazıtıri batı tarafı 2-4. satırlari arası Türk Kültür tarihi açısından da oldukça önemlidir: Ejderha yilında (752), Ötüken'inortasında, SüngüzBaşkan'ın kutlu zirvesinin' batısında yazı geçirdim. Otağımı orada yaptırdım. Sınınmı burada vurdurdum.. Bin yıllık, onbin günlük kıtabemi ve işaretimi burada yassı taşa yazdırdım. Bütün taşavurdurdum. Yukarıda Tanrı izin verdiği için, aşağıda yağız yerbeslediğiiçin devlet ve yasa sahibi oldum. Doğuda gün doğusundaki haklar, batıda ay doğusundaki halklar, dört taraft.f}ki insanlar benim işimi-gücümü görürler. Düşmanım Bölük yok oldu. Otüken ülkesi ve çevresi, ikisi arasındaki tarlalarım, Sekiz-Selenge, Orkun, Togla, Sebintürdü(33), Kargu(34)ve. Burgu' da, sularımda konar-köçerdim ben(35).Türk tarihinin büyük hamlelerini yaratmak, büyük devletler kurmakgibi başlıca hadesilerde sakin ve itaatlı olan yerleşik 'halkın değil, hayat şartlarının icabı olarak faaı savaşçi ve teşkilatçı -bir unsur olan göçebelerin rolÜ belirgin birşekilde göze çarpar. Türk tari- (29) Bakınız, Terhin Yazıtı, Güney, 6. (30) Klyaştornıy, a.g.m., s.92; Tekin,a.g.m., s.809. . (31) C.H. J:Iuang,Tibetiilerin Çiniiler ve Orta Asya Kavimleriyle Münasebetleri, Doktora Tezi, Istanbul 1971,s.45-46.' . . . (32) E. Chavannes, Doeuments sur les Tou-kiue [Tures] Oeeidentaux Paris 1903,s.345. i (33) SeJenge'nin kollanndan birisidir. . (34) Selt:nge'nin kollanndan birisidir.. .. (35) Bakınız, Terhin Yazıtı, Batı, 2-4; Ejderha yılında (752), Otüken ortasında, SüngüzBaşkan'ın kutlu zirvesinin batısındayazı geçirdim..Otağıffilburada yaptırdım. Sının burada vurdurdum. Bin yıllık, onbin günlük kitabemi ve işaretimi burada yassı taşa yazdırdım. Bütün taşa yurdurdum. Yukanda Tann izin verdiği için, aşağıda yağız yer beslediği için, devlet ve yasa sahibi oldum. Doğuda gün doğusundaki halklar, batıda ay doğusundaki halklar,..dört taraftaki halklar benim işimi gücümü'görürler. .Düşmanım'Bölük yok oldu. Otüken ülkesi ve çevresi, ikisi arasında tarlalanm, SekiZ.Selenge, Orkun, Togla, Sebintürdü, Kargu ve Burgu yerlerimde, sulanmda konar göçerim.82 S.GÖM,Eç hinde devletleri kuran, idare ve ordulan teşkil edenlerin esasınıgöçebelerin meydana getirmesi çağdaş kaynaklarda, Türklerin hep göçebe bir kavim tasvir edilmesini gerektirmiş, yerleşik ve yarı-:göçebe Türkleri göz önüne getirmeksizin zamanımızmü~llifletini de böyle bir kaanataşürüklemiştir<36).Yukanda verdiğimiz Kök Türkçe belgede geçen konar-göçer , deyimi kültiir tarihimiz için oldukça mühimdir. Bugüne kadar Türkleri hayvancılıkla uğraşan, göçebe bir kavim olarak telakki edenlere karşı; bu yazıt ve cümleler en güzel-cevabı verir sanırız. Bu zamana kadar Türkler, için yan-göçebe deyimi kullanılmıştır. Konar-göçer deyimi ilebenzeş- mekte ise de, bundan sonra eski Türkler için konar-göçer deyimini kullanmak daha doğruolacak kanaatindeyiz. Zaten bu belgelerden de anlaşı- lacağı üzere, Türkler çiftçilikle' ,'de uğraşmaktadırlar. Ekip-biçtikleri tarlalan vardır. ' ' , , ,'. i ' ,/ Batı tarafı 5. satırda Moyun-Çor Kagan'ın yaylağımnÖtüken'in batı uçundaki Tez.J3aşı, buranın doğusunda Kanyuy ve K'i!nüy nehirlerinin bulunduğunu, Otüken civarlarında tarlalannın olduğunu, kuzeyde düş- malilann, güneyde Altun- Yış'ın, batıda J(ögmen- Yış' ın, doğuda ise muhtemelen Kadırkan":Yış'ın yer aldığını öğrenmekteyiz. Böylece Uygur hanedanlığııiın merkezinin sınırlan da çizilmiştir. Yazıtın batı tarafi6. satırında geçen ulug buyruk tokuz bolmışcüriılesinden eski Türkhükümetinde asli dokuz bakanlığın olduğunu öğrenmek- \ y- teyiz. Hükümette, bugüne kadar kaç bakanın olduğu sayısı meçhuldü. \ Bunu ancak Çin kaynaklannın yardımıyla öğrenebiliyorduk. Fakat son yıllarda bulunan yazıtlardan biri olan Terbin, hükümette dokuz bakanın olduğunu göstermiştir. Aynça bu sisteıpin Türklerden, Tibetlilere de geç- tiğini görüyoruz. Çin kaynaklarında_ bu dokuz Tibet bakanının görevleri sayılmış ve sonunda da, bu nazırlar kuralııia Shang-Lung-Ch'e-Pu-Tuch'ü adı verildiği zikredilmiştir. DokuzBüyük Nazırlar ,demek olan bu ismin sonundaki Tu-ch'ü kelimesi çok ilgi çekicidir! i 6-9. satırlarda bazı ünlü komutanlar ve'o1l11annsahip olduğu halklar ve ,emirlerindeki kUvvetler sayılmaktadır. , ' Kuzey tarafı 3. satırda bir yer ismine raslamaktayız. Bu yer adı Şi~eUsu yazıtında da geçmektedir: tengrim kanım oglı bilge tarduşulug bilge yabgu atlıgı isig yir atlıgı(37).Kök Türkçe yazıtların şimdiye kadar halledilememiş yerlerinden biri de İst Yer ülkesidk " . , Yaptığımız araştırmal;:ır bu, konuda bir neticeye yarmamız1 mümkün kılmıştır. Bilindiği gibi Tokuz-Oguz boylan arasında A-pu-se (Po-si) ler de bulunmaktadır. A-pu-seler ,veya Pö-siler, 7. yüzyılın başlannda Altı- • ' - < • \.... • i / .~ (36) 0, Turan, "Türkler ve ıslamiyet", A.U. DTCF Dergisi, 4/4, Ankara, 1946,'5.463. (37) Bakınız, Terhin Yazıtı, KuZey 3; Şine-Usu Yazıtı, Doğu ll: Kutlu hanımın oğlu Bilge Tarduş Ulug Bilge Yabgu'dur. Atlıları İsig Yir atlılardır.TERHİN YAZITI'NIN TARİHİ AÇıDAN DEGERLENDİRİLMESİ 83 Bag Bodun ittifakına dahil olmuşlar, daha sonra Tokuz-Oguz birliği altıqda Uygurlara tabi edilmişlerdir. Çin kaynaklanpda A-pu-se veya Po~.si şeklinde transkripsiyonlanan bu etnik ad, Türkçe Apa İsi şeklinde okunabilir. Tokuz-Oguzlar 752 yılinda etraflarına topladıkları bazı Türk boylanyla ~eraber Uygur iktidarı,na karşı ayaklanmışlardı. Bu.ayakl~ada yer i alan Isiler de Şine-Usu yazıtında kaydedilmişlerdir: Isi yir tapa iz er ıtdım. "Kör" tidim. Kırkız kanı Kögmen irinte anta eb barkında ermiş. Yelmesinjs~ yiringerü ıdmış. Yelm~sinmening er anta basmış. Til tutmış. Kanınga, "Isinge er kelti. KarlukIsinge kelmedük" tidi...(38). Bu olayı Çin. kaynaklarında da görebiliyoruz: 753 senesinin 5.' ayında Apuse adli bir beyin, ki Türklerde soyadı, şahıs adı olabilmektedir, birliğinin Uygurlar tarafından yıkıldığı zikredilmiştir<39).Biz bu şahsın Apa-isilerin reisi oldu- ğunuzannediyoruz. ' . . . Apa-İsilerin, Moyun-Çor'un büyük oğlu, Bilge Tarduş Ulug Bilge Yabgu'nun idaresinde oldukları yine Terbin yazıtınınbu satınndan anla- şılmaktadır.Bundan başka İsi adım, İsig-Sangun adli bir komutan adına yazılan Irk Bitik<40)adli fal kitabında da görüyoruZ(41). Vlug Bilge Yabgu'nun halkları sayıldığı gibi; TölöS Şad'ın da komutanları v:e halkları 4. satırda sayılmıştır: tengrim kanım.oglı bilge tölös / (38) (39) (40) (41) Bakımz, Şine-Usu Yazıtı, K~zey, .f1-12; İsı ülkesine izci gönderdim. "Bak" dedim. Kırkız hanı Kögmen'in kqzeyinde, orada evinde barkında imiş. Keşif kolu adarınm İsi ülkesinedoğru göndermiş. Keşif kolu adarınnı benim adarınm basrınş. Casus olarak tutmuş, H~a, "İsi ülkesine adam geldi, Karluklar İsi ülkesine gelmedller" dedi... G. Ç~darlıoğlu, Ötüken Bölgesindeki Büyük Uygur Kağanliğı (744-840), Doçentlik Tezi, Istanbul 1972, s.32. Tun-huang'daki mabetlerde bulunmuş. şimdiye kadar elde edilen yazmalann en dikkate şayan olanıdır. Küçük bir kitap halindedir. San renkli iyi bir Çin kağıdı Uzerine yazılmıştır. Eserin Türkçe metni beşinci yaprağın arkasındandan başlamaktadır. Bazı sayfalannda Çince metinler de vardır. Yazı gayet güzel ve açıktır. '65 paragraftaiı ibarettir. Her paragrafın başında birden dörde kadar içleri kırrmzı mürekkeple dolu siyah daireler bulunur. Bu daireler zarlann göstereceği rakamlan belirtir. Bir zan üç defa attıktan sonra, meselabirincisinde bir. numara, ikincisinde 3, üçüncü atışta da dört rakarın çıkarsa bu kitabınbir, üç ve dört yuvarlaklı paragrafına bakılır, Eğer yuvarlaklann bu yerinde izahı yapılmarınş olsaydı;!kitabın umumiyetle gayesi pek anlaşılamayacaktı. Thomsen bu durumu izah edemediği için kitabın yazı1ış gayesini pek an:layamarmştır. Kısaca talihini denemek isteyen zan üç defa attıktan sonra bu üç atılışın gösterdiği rakarınn ait olduğu paragrafa müracaat eder ve bunun içindir ki. her paragrafın sonunda bu iyidir, bu fenadır gibi sözlere tesadüf edilmektedir. . Bıİ fal kitabı İsig-Sangun ve Ata-Çuk adlı iki şahıs için yazıırınştır. Bars yılında yazıldığı da kaydedilmişse de; bununla senesini tesbit etmeğe imkan yoktur. Clauson, 8-10. yüzyıl arasında yazılmış olduğunu zikretmektedir. Bakınız, H.N. ürkun, Eski Türk Yazıtıarı, C.2, İstanbul 1938, s.71-93; S.E. Malov, Pamyatniki Drevnetyurkskoy Pismennosti, Moskova-Leningrad 1951, s.80-92; V. Thomsen, "Dr. M.A. Stein's Manuscripts in Turkish Runic Script from Miran and Tun-huang", Journal of Royal AsiaticStudies, London 1912, s.196-215; S.G. Clauson, "Notes on the Irk Bitig", Ural-Altaische Jahrbü.cher, Vo1.33, Wiesbaden 1961, s:218:225. . Bakınız, Irk Bitig, 104. satır, Isiler için ayrıca bakınız, S. Gömeç, "Isiler-Apa Isiler", Türk Kültürü, 31/364, Ankara 1994../ 84 S.GÖMEÇ ulug bilge çad atlıgı ... odurgan bıiyrukıçabış sengün bodunı tokuz bayırku kayra basmıltokuz tatar bunça bodun çad bodunı(42). ı Bir kaplumbağa kaide üzerindeki taşa Böke Tutam tarafından işlenen Terbin yazıtındaki bilgiler Şine-Usu ile tamamlandığında göreceğiz ki, Uygur devletiriin kuruluşu ve Moyun-Çor Kagan devrini hiçbir yabancı kaynağa başvurmadan öğrenebileceğimiz çok değerli bir tarihi belgedir. ' Hem Türk tarihi açısında son derece kıymetli olan bu kitabe, hem de kültür ~imizin vazgeçilmez kaynaklarından birisidir. '(42) Bakınız, Terhin Yazıtl, Kuzey 4:, Kutlu hanıinın oğlu Bilge Tölös Ulug Bilge Çad'dır (Şad). Atlıları ...Odurgan'dandır. Bakanı, Çabış Şengün halkıdır. TokuzBayırku, Kayra, Basmıl (Kayra-Basmıl?), Tokuz- Tatar bunca halk şadın halkıdır.
http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/18/24/94.pdf
Muaythai Sporu NEDİR?
Muaythai Sporu
Muaythai Sporu ;Onur,Gelenek,Saygı,Kusursuzluk ve Centilmenliğin harmanlanıp;İnsani değerlerin yüceltildiği, evrensel kuralları olan yarışmalı ve eğlenceli bir etkinliktir.
Spor Ahlakı ; Sosyal, politik ve ekonomik ilişkilerin bütünü olup toplumsal değerlerin göstergesidir. Sporcunun rakibine ve kendisine olan saygısının ifadesidir. Spor ahlakı; sportmenlik (fair play) sağlığa, birlik ve beraberliğe, kardeşliğe, dostluğa dayanan insani değerlerdir.
Sportif olaylar düzenli ve standart bir ortamda adil kurallarla oynanmalı ve evrensel değerlere saygılı olmalıdır.Rakibi oyunun bir ortağı olarak görmek ve saygılı olmak gerekir. Spor ahlakında toplumsal değerler incelenir, sorun öncelikle sporcu, yönetici, antrenör ve taraftar arasındadır.
Etik değerler içinde rekabet, olumsuz etkileşimlerin olumluya dönmesini ve böylece seyredilebilir, yaşanabilir bir sportif yarışma olur.
Spor ahlakı kendisine, rakibine, hakemlere, izleyicilere ve kamuoyuna saygıya dayanan bir hayat görüşüdür. Her ne pahasına olursa olsun kazanmayı reddetmektedir.
Sporun kalitesini sporun kendi kuralları ve bu kuralları da toplumun değer yargıları oluşturur. Sporun kuralları toplumsal değerlerin dışında düşünülemez.
ATATÜRK’ ün “Ben sporcunun zeki, çevik ve ahlaklısını severim.” Vecizesi sözde kalmamalıdır.
Spor Ahlakı ; Sosyal, politik ve ekonomik ilişkilerin bütünü olup toplumsal değerlerin göstergesidir. Sporcunun rakibine ve kendisine olan saygısının ifadesidir. Spor ahlakı; sportmenlik (fair play) sağlığa, birlik ve beraberliğe, kardeşliğe, dostluğa dayanan insani değerlerdir.
Sportif olaylar düzenli ve standart bir ortamda adil kurallarla oynanmalı ve evrensel değerlere saygılı olmalıdır.Rakibi oyunun bir ortağı olarak görmek ve saygılı olmak gerekir. Spor ahlakında toplumsal değerler incelenir, sorun öncelikle sporcu, yönetici, antrenör ve taraftar arasındadır.
Etik değerler içinde rekabet, olumsuz etkileşimlerin olumluya dönmesini ve böylece seyredilebilir, yaşanabilir bir sportif yarışma olur.
Spor ahlakı kendisine, rakibine, hakemlere, izleyicilere ve kamuoyuna saygıya dayanan bir hayat görüşüdür. Her ne pahasına olursa olsun kazanmayı reddetmektedir.
Sporun kalitesini sporun kendi kuralları ve bu kuralları da toplumun değer yargıları oluşturur. Sporun kuralları toplumsal değerlerin dışında düşünülemez.
ATATÜRK’ ün “Ben sporcunun zeki, çevik ve ahlaklısını severim.” Vecizesi sözde kalmamalıdır.
Ankara Muaythai İl Spor Temsilciliği Hakan Yıldız
Özel okul teşvikine kaç kişi başvurdu?
Özel okul teşvikine kaç kişi başvurdu?
Özel okullarda öğrenim göreceklere verilecek eğitim öğretim desteği için 180 bin 637 öğrenci ve 4 bin 361 kurum başvuruda bulundu.
Milli Eğitim Bakanlığından alınan bilgiye göre, okul öncesinde 24 bin 342, ilkokulda 54 bin 220, ortaokulda 61 bin 339, ortaöğretimde 40 bin 736 öğrenci için başvuru yapıldı.
Eğitim ve öğretim desteği almaya hak kazanan özel okulların ve öğrencilerin isimleri Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğünün internet sayfasında 1 Eylül Pazartesi günü yayımlanacak. 5-9 Eylül'de eğitim ve öğretim desteği almaya hak kazanan öğrencilerin tercih işlemleri yapılacak. 10 Eylül'de özel okullara yerleşen öğrenciler ilan edilecek olup, 10-18 Eylül'de öğrencilerin özel okullara kesin kayıt işlemleri gerçekleştirilecek.
2014-2015 eğitim öğretim yılında okul öncesi ve ilkokullarda 50'şer bin, ortaokul ve liselerde 75'er bin olmak üzere 250 bin öğrenci eğitim öğretim desteğinden yararlanacak.
Okul öncesi kurumlarına gidecek öğrencilere 2 bin 500, özel ilkokullara gidecek öğrencilere 3 bin, özel ortaokul ve liselere gideceklere yıllık 3 bin 500, temel liselere ise 3 bin lira olarak verilecek eğitim öğretim desteği için 8 Ağustos'ta başlayan başvuru süresi dün sona ermişti.
Sunday, 1 February 2015
Subscribe to:
Posts (Atom)
Featured post
Five Years After Reconversion: Hagia Sophia Embodies Turkey’s Cultural Crossroads
ISTANBUL, JULY 2025 — Half a decade has passed since the iconic Hagia Sophia resumed its role as a working mosque, marking a watershed m...
Popular Posts
-
Ege Denizi'nde son dönemde artan sismik aktiviteler, bölgedeki deprem riskini ve olası arama kurtarma operasyonlarının önemini yeniden ...
-
1️⃣ YOU ARE BEING DECEIVED! Dear Istanbulites! 2️⃣ We would like to share with you a visual showing how our citizens in need benefited from ...
-
Zehirli Yalova'da amatör balıkçılık yapan Burak Ulusoy, oltasına takılan zehirli trakonya balığına temas ettiği için hastanede tedavi e...