Friday, 28 June 2019

Eticaret Sitesi Kurmak için Gerekenler: Kapsamlı Rehber [2019]



Eticaret Sitesi Kurmak için Gerekenler: Kapsamlı Rehber [2019]


Eticaret Sitesi Kurmak için Gerekenler
Eticaret sitesi kurmak ile ilgili birçok soruya yanıt verebilecek nitelikte bir rehber olarak hazırladığım bu yazıyı yayınlayalı yaklaşık 1 yıl oldu. Bu süre zarfında yaklaşık 55.000 kez görüntülenip, 100‘e yakın yorum eklendi.
Yorum göndererek yazıya katkıda bulunan takipçilerimiz başta olmak üzere, tüm takipçilerimize gösterdikleri yoğun ilgiden dolayı teşekkür ederim.
blog görüntülenme istatistikleri
Hem 2019’daki gelişmeleri kapsayacak, hem de gönderdiğiniz yorum ve emaillerdeki sıkça karşılaştığım soruların cevaplarını içerecek şekilde güncellediğim bu rehberde, başarılı bir eticaret sitesi kurmak için gerekenleri detaylı bir şekilde, adım adım anlatmaya çalışacağım.
Hadi hemen başlayalım.

İçindekiler

 
Eticaret Şirket Kuruluşu
BÖLÜM 2
       
Ödeme Sistemleri
BÖLÜM 6
 
SSL Sertifikası
BÖLÜM 7
 
ETBİS Kayıt
BÖLÜM 8
 
Dijital Pazarlama
BÖLÜM 9
BÖLÜM 1

E-ticaret’in Temelleri


E-ticaret, müşterilerin herhangi bir yerden, herhangi bir zamanda, çoğunlukla gerçek mağazalardan daha uygun fiyata mal veya hizmet satın alabildikleri ve dijital ortamda ödeme yapabildikleri bir platformdur.
Birçok firmanın başarısı ulaşabildikleri hedef kitlenin genişliğine bağlıdır. Buradaki temel amaç; daha çok müşteriye, daha fazla ürünü, en düşük maliyetle ulaştırabilmektir. İşte, E-ticaret’in ortaya çıkmasında ve giderek önem kazanmasının temelinde bu yatar.
 
Neden E-ticaret?
E-ticaret’in firmaların satış hedeflerine ulaşmasında katkı sağladığı aşikâr. Ama soru şu ki:

Sanal mağazalar, fiziksel mağazalara göre ne gibi avantajlar sunar?

e-ticaret ve fiziksel mağazalar
Fiziksel mağazanız sadece belli saatlerde açık olabilirken, sanal mağazanız 7 gün 24 saat hizmet verebilir.
Fiziksel mağazalar bulundukları konuma göre belirli bir müşteri kitlesine hitap edebilirken, sanal mağazanız internet üzerinden tüm dünyadan erişilebilir ve aynı anda neredeyse sınırsız sayıda müşteri sitenizde gezebilir.
Fiziksel mağazanızda sergileyebileceğiniz ürün sayısı mağazanın metrekaresine bağlıyken, sanal mağazanızda sınırsız sayıda ürün barındırılabilir.
Tabii ki bu ürünler gerçekte üretebileceğiniz veya tedarik edebileceğiniz, aynı zamanda hızlı bir şekilde müşteriye kargolayabileceğiniz ürünler olmalıdır. (Bu konuyu üçüncü bölümde daha detaylı inceleyeceğiz)
Peki, aklınızda iyi bir iş fikri var ve e-ticaret yapmak istiyorsunuz. Ya da fiziksel bir mağazanız var ancak işinizi internete taşıyıp daha çok müşteriye ulaşmak istiyorsunuz.
Nasıl ve nereden başlayacaksınız? E ticaret sitesi kurma maliyeti nedir? Hangi evraklar gerekiyor?
Yapmanız gerekenleri sırasıyla, adım adım anlatacağım.
Okumaya devam edin…
BÖLÜM 2

E-ticaret için Şirket Kurmak Zorunda Mıyım?


E-ticaret yapabilmek için şirket kurma zorunluluğu vardır. Mevzuata göre internette satılan her ürünün faturalandırılması ve ilgili vergisinin ödenmesi gerekir.
Ayrıca, müşterilerinizden kredi kartı ile ödeme alabilmek istiyorsanız, sanal pos başvurunuzda sizden şirket kuruluş belgeleriniz istenecektir.
 
Eticaret Şirketi Kurmak
E ticaret şirketi kurmak için gerekenler, farklı bir alanda faaliyet gösterecek şirketten farklı değildir. Şahıs şirketi veya sermaye şirketi (limited, anonim şirket) kurabilirsiniz. Her şirket türünün kendine göre avantajları vardır. Bir mali müşavir ile görüşerek size en uygun şirket tipini belirleyebilirsiniz.

Eticaret şirketi kurma maliyeti nedir?

Şirket kuruluş maliyetleri şirket türüne göre değişmekle birlikte, en düşük maliyetli ve kurulması en kolay olan şahıs şirketi, Ticaret Odası kaydı dahil, yaklaşık 700 – 1000 TL maliyetle kurulabilmektedir.
Aşağıdaki videoda şahıs şirketi kuruluş aşamalarını, avantaj ve dezavantajlarını, gerekli evrakları ve maliyetleri inceleyebilirsiniz.

Kuruluş sonrası maliyetler

E-ticaret şirketlerinin kuruluş sonrası periyodik giderleri aşağıdaki gibidir. Bu maliyetler firmanın kar-zarar durumuna ve iş hacimine göre farklılık göstermektedir.
Her ay yapılan ödemeler
  • KDV
  • Çalışanınız var ise sigorta primi
  • Kendi BAĞKUR priminiz
  • Mali müşavir ücreti
Üç aylık dönemlerde yapılan ödemeler
  • Stopaj (Muhtasar)
  • Geçici Vergi
Yılda bir kez yapılan ödemeler
  • Yıllık Gelir Vergisi ya da Kurumlar Vergisi
  • Noter tarafından yapılan yasal defter tasdikleriniz
  • Ticaret odası üyelik aidatı

Şirket kuruluşu size neler kazandırır?

Yasal bir şirket kurduğunuzda kredi kartlarıyla ödeme alabilmek için bankalara veya İyzico, PayTR gibi ödeme aracılık firmalarına sanal pos başvurusu yapabilir, kapıda ödeme işlemleri için kargo firmalarıyla anlaşabilir, ETBİS kayıt işlemlerinizi yapabilir, şirket unvanınızı ve ticari bilgilerinizi web sitenizde belirterek site ziyaretçilerinize güvenilir, kurumsal bir yapınız olduğunu vurgulayabilirsiniz.

2019 yılında e-ticaret şirketleri için e-arşiv ve e-fatura kullanmak zorunlu mu?

Gelirler İdaresi Başkanlığı (GİB), e-faturaya geçiş zorunluluğu için e-ticaret firmalarına yıllık brüt 5 Milyon TL’lik bir ciro sınırı belirlese de cirosu bu tutarları geçmeyen firmalar da e-fatura kullanıcısı olabilir.
E-fatura sisteminin getireceği kurumsal görünüm ile birlikte çalışacağınız firmalarda daha da profesyonel bir izlenim bırakırsınız. Ayrıca faturalama sürecinizi daha etkin yönetip tahsilatlarınızı hızlandırabilirsiniz.
E-fatura’ya geçiş gözünüzü korkutmasın.
Zira, e-faturaya geçtiğinizde birçok kırtasiye masrafından kurtulur, e-fatura uygulaması ile faturalarınızı hızla hazırlar, kargo masrafı ile uğraşmadan müşterilerinize PDF formatında gönderebilirsiniz.
E-arşiv fatura görüntüleme özelliği sayesinde, e-fatura mükellefi olmayan müşterileriniz de faturalarını elektronik ortamda görüntüleyebilir. Ayrıca geçmişe dönük saklamanız gereken faturalar için ofisinizde yer ayırmanıza da gerek kalmaz.

Hangi entegratör firma ile e-fatura’ya geçebilirim? Fiyatlandırma nedir?

E-fatura ve e-arşiv fatura kesebilmek için şirket kuruluşu yaptıktan sonra Gelirler İdaresi Başkanlığı’ndan özel entegrasyon izni bulunan entegratör firmalardanhizmet alabilirsiniz.
Kişisel fikrimi soracak olursanız, birçok e-ticaret firmasının da çalıştığı Paraşütfirması ile çalışmanızı öneririm. Paraşüt, sunduğu anahtar teslim e-fatura uygulaması ile başvuru ve geçiş işlemlerini oldukça kolaylaştırmakta. Ayrıca e-ticaret paketlerimiz ile entegre olabilmekte.
Web üzerinden çalışan Paraşüt ön muhasebe programının yıllık kullanım ücreti Nisan 2019 itibariyle yıllık 660 TL + KDV.
E-faturaya geçtiğinizde gönderdiğiniz (sizin kestiğiniz) ve alınan (diğer firmaların size kestikleri) her e-fatura 1 kontör olarak ücretlendirilir. Paraşüt’te kontör paketlerinin KDV dahil ücretleri Nisan 2019 itibariyle şu şekilde: 50 kontör 17,99 TL, 100 kontör 26,99 TL, 200 kontör 44,99 TL, 500 kontör 99,99 TL, 1000 kontör 194,99 TL.
BÖLÜM 3

Size En Çok Kazandıracak Ürünleri Nasıl Belirleyeceksiniz?


Ticaretteki temel amaç kâr elde etmektir.
E-ticaret sitenizde satılacak ürünleri seçerken öncelikle kârlılık oranını dikkate almalı, eğer tatmin edici bir seviyedeyse diğer koşulları değerlendirmelisiniz.
 
Satılacak Ürünlerin Belirlenmesi
Sıra, başarılı bir e-ticaret sitesi kurabilmeniz için en kritik adımlardan birine geldi.
Size en çok kazandıracak ürünleri seçmeye başlamadan önce internetten alışverişin neden ve hangi durumlarda tercih edildiğini anlamamız gerekiyor.
Öncelikle şunu belirtmeliyim ki; İnternette en çok satılan ürünler, satın alma sürecinde internetin sağladığı kolaylıklardan yararlanılabilen ürünlerdir.

Neden İnternetten Alışveriş?

İnternet ortamında alışverişi tercih etmenin başlıca nedenleri:
  • Sağladığı kolaylıklar
  • Gerçek mağazadakine oranla daha uygun fiyatlar
  • Esnek zamanlama (istediğiniz yerden 24 saat alışveriş imkanı)
  • Kalabalık ve gürültülü mağaza ortamlarından kaçınma
  • Rahatsız edici satış elemanlarından kaçınma
İnternette yeterli kârlılık oranıyla satılabilen ürünlerin taşıdığı temel özellikler:
  • Yüksek değere sahip (her yerde rahatça bulunamayan) ürünler. Örneğin; mahalle bakkalına gidip bir şişe su almak varken kimse bu ürünü internetten sipariş edip ertesi gün kargo ile gönderimini beklemez.
  • Depolaması ve kargo ile gönderimi kolay ürünler. Örneğin; büyük ve ağır, taşıma sırasında zarar görebilecek ürünlerin internetten satışı hafif ve taşıma sırasında kolay kolay zarar görmeyecek ürünlere göre zordur. Yüksek kargo ücreti ödeme endişesi, müşterilerin aynı ürünü gerçek mağazan satın almaya yönlendirir.
  • Niş ürünler (Belirgin bir amaç ve kullanıma yönelik üretilmiş ürünler, çok fazla rekabetin olmadığı, kendinizi kolayca ön plana çıkartabileceğiniz ürün grupları)
  • Müşterilerin yanlış gönderim endişesini yaşamayacağı, sürprize en az açıkvaryasyonu en az olan ürünler. Örneğin; bir ürün ne kadar karmaşık ve ne kadar çok varyasyonu (çeşidi) varsa, müşteri e-ticaret sitenizde sipariş verirken doğru ürünü seçebilmek için o kadar çok vakit harcayacak ve sizin doğru ürünü gönderip göndermeyeceğiniz konusunda endişesi o derece fazla olacaktır.
Unutmayın ki;
Başarılı bir şekilde e-ticaret yapabilmeniz için satışını yaptığınız ürün veya hizmetin internetten alındığında müşteri açısından belirgin bir fayda sağlaması ve teslimatının mutlaka müşteriye beyan edilen süre dahilinde yapılması gerekiyor.
Aşağıdaki öneriler doğrultusunda ürün fikirlerinizi doğru bir şekilde değerlendirerek size en çok kazandıracak ürünleri belirleyebilirsiniz.

Ürün fikirlerinizi değerlendirmek için 5 altın kural

  • Ürün kırılgan olmamalı, kargosu kolay olmalıdır. Ürünün kargo sırasında zarar görerek müşteriye hasarlı bir şekilde ulaşmasını istemezsiniz. Tercihen özel ambalajlama gerektirmeyen ürünlere yönelmelisiniz.
  • Ürün hafif olmalı ve fazla yer kaplamamalıdır. Stok maliyetlerinizi en aza çekmek ve düşük kargo ücretleriyle gönderi yapabilmek için tercihen hafif ve az yer kaplayan ürün gruplarına yönelmelisiniz.
  • Ürünün algılanan değeri “belirsiz” olmalıdır. Örneğin elektronik ürün fiyatları rakip sitelerden veya fiyat karşılaştırma sitelerinden kolaylıkla karşılaştırılabilir. Diğer taraftan el yapımı bir takının fiyatını karşılaştıramazsınız çünkü ürün benzersizdir ve fiyatı satıcı ne belirlerse o olabilir. Böylece istediğiniz oranda kar koyabilirsiniz.
  • Sezonsal ürünlerden kaçının. Yılın sadece belli dönemlerinde satılan ürünleri tercih etmemelisiniz.
  • Ne çok ucuz, ne çok pahalı ürünler satın. Fiyat çok düşük olduğunda kar elde etmek için çok fazla siparişle uğraşmanız gerekir. Bu da emek ve zaman kaybı anlamına gelir. Fiyatı yüksek ürünlerin ise satış adedi tahmin edeceğiniz gibi düşüktür ve bir satış yapabilmek için günlerce beklemeniz gerekebilir.

Ürün fikirlerinizde olmasını isteyeceğiniz diğer özellikler

  • Seçtiğiniz pazarda “tamamlayıcı ürün” olarak satışını yapabileceğiniz ürünler var mı? Tamamlayıcı ürünleri kullanarak yan pazarlara da açılabilmeniz hedef kitlenizi genişletecektir.
  • Ürünlerinizin “adetli” siparişi tek tek alınmasından daha mı mantıklı? Örneğin çorap satıyorsanız, müşterileriniz bir çift almak yerine iki veya üç çifti bir arada almak isteyebilir.
  • Ürünleriniz kişiselleştirilebilir mi? Kişiselleştirilebilen ürünlerde kar marjı her zaman standart ürünlere oranla daha fazladır. Böylece ürünlerinizi daha yüksek fiyattan satabilirsiniz.
  • Ürünleriniz “sarf ürünleri” mi? Sürekli tüketilen ürünler sadık bir müşteri kitlesine sahip olmanızı ve tekrar eden siparişler almanızı sağlayacaktır. Böylece daha öngörülebilir gelir elde edebilirsiniz.
  • Hedeflediniz pazara özel bir fan kitlesi var mı? Potansiyel müşterilerinizin bir araya geldiği facebook grupları veya forum siteleri varsa daha kolay pazarlama yapabilirsiniz.
  • Ürünleriniz “içerik pazarlaması” yapabilmenize olanak sağlıyor mu?Ürünlerinizin kullanım alanı veya sağladığı faydalarla ilgili içerik üretebiliyorsanız, e-ticaret sitenizde bir blog açarak yazılarınızı arama motorlarında üst sıralara çıkmak için kullanabilirsiniz. Blog yazılarınız içinden alakalı ürünlerinize vereceğiniz bağlantılarla satışlarınızı arttırabilirsiniz.
  • Ürünlerinizin sağladığı faydayı arttırabilecek aksesuarlar var mı? Çeşitli aksesuarlar aracılığıyla e-ticaret sitenizden elde ettiğiniz geliri maksimum seviyeye çıkartabilirsiniz.

Ürün fikri bulmanıza yardımcı “beyin fırtınası” yöntemleri

Amazon.com – çok satanlar sıralaması (BSR)

Örneğin, amazon.com.tr ye girip bir t-shirt’e tıkladığınızda Ürün Bilgileri başlığı altında çok satanlar sıralaması (best seller rank) değerini görebilirsiniz. BSR değerini kullanarak ürünün günlük satış adedini yaklaşık olarak tahmin edebilirsiniz.
Amazon BSR Değeri

Pazar yeri sitelerindeki satış rakamları ve alternatif arama sonuçları

Ebay, gittigidiyor, n11, sanalpazar gibi büyük pazar yeri sitelerinde bir ürün aradığınızda alakalı sonuçlar bölümünde o ürünle ilgili diğer aramaları gösterecektir. Bu sonuçları daha niş pazarları keşfetmek için kullanabilirsiniz.
Ayrıca bir ürüne tıkladığınızda kaç adet satıldığını gösterecektir. Bu da ilgilendiğiniz ürün grubuyla ilgili talebi tahmin etmenize olanak sağlar.
Gittigidiyor Ürün Fikri

Fiyat karşılaştırma siteleri

akakce.com, cimri.com gibi siteler ürünlerin ne kadar talep gördüğünü tahmin etmenizde ve ortalama satış fiyatlarını bulmanızda size yardımcı olur.
Bu bölümü özetlemek gerekirse;
Aklınıza gelen ürün fikirlerini araştırırken, bu ürünleri satmakta olan birçok e-ticaret sitesiyle karşılaşabilirsiniz. Bu durum normaldir ve sizi hayal kırıklığına uğratmamalıdır.
Önemli olan rakiplerinize oranla kendinizi ne kadar farklılaştırabileceğinizve hedef kitlenize ne kadar katkı sağlayabileceğinizdir.
Doğru bir değerlendirme ile siz de kârlı pazarlar bulabilir, e-ticaret sitenizi bu pazarlara yönelik stratejiler geliştirerek kurabilirsiniz.
BÖLÜM 4

Daha Müşteri Odaklı Satış Stratejileri için Nasıl Hedef Kitle Analizi Yapmalısınız?


TÜBİSAD ve ETİD’in birlikte yaptığı çalışmaya göre, artan internet erişimi ve akıllı telefon kullanımı ile 2016 itibarıyla, Türkiye e-ticaret pazarının perakende kısmı, 2013 yılından itibaren yılda ortalama %34 büyüyerek 7.3 milyar TL’den 2016 yılında 17.5 milyar TL seviyesine ulaşmıştır.
 
Hedef Kitle Analizi
Böylesine hızla büyüyen bir pazarda, hedef kitlenizi tanımak ve bu doğrultuda pazarlama stratejileri geliştirmek, rekabetçi kalabilmek için bir zorunluluk haline gelmiştir.

Hedef kitlenizi tanımak size hangi avantajları kazandırır?

Yapacağınız bazı basit SEO çalışmaları veya çeşitli mecralarda yayınlayacağınız reklamlarla e-ticaret sitenize hiç de azımsanmayacak sayıda trafik çekebilirsiniz.
Ancak bu büyük ziyaretçi kitlesinin ne kadarı gerçekten ürünlerinizi satın alabilecek potansiyele sahip?
Ürünlerinize ihtiyaç duymayan, rastgele seçilmiş 100,000 kişinin sitenizi ziyaret etmesindense, ürünlerinizle alakalı, satın alma potansiyeline sahip sadece 500 kişinin sitenizi incelemesi çok daha değerlidir.
Neden mi daha değerli? Çok basit.
Pazarlama çalışmalarınızı daha küçük ancak satın alma potansiyeli daha yüksek bir kitleye odaklamak, hem zaman hem de maliyet açısından avantajlıdır.
Hedef kitlenizin beklentilerini biliyorsanız, daha az kaynak harcayarak daha verimli reklam kampanyaları yürütebilir, daha yüksek dönüşüm oranları elde edebilirsiniz.
Hedef kitle analizi için gerekenleri 4 konu başlığında inceleyelim:

Müşterilerinizi segmente edin

Her müşterinin profili (cinsiyeti, yaş grubu, ilgilendiği ürünler, sipariş sıklığı) farklıdır.
Müşterilerinizi yakından tanıyıp, profiline özel bu bilgileri sistematik bir şekilde toplarsanız pazarlama stratejilerinizi müşteri odaklı uygulayabilirsiniz.

Anketler yaparak geri bildirim toplayın

Başarılı girişimcilerin bir çoğu, başarılarını müşterileriyle birebir temasa geçip, ihtiyaçlarını doğru bir şekilde anlamalarına borçludur.
Müşterilerinizi anlamaya yönelik anketler düzenleyerek, kitlenizi daha iyi tanıyabilir, hangi yönlerinizi geliştirebileceğinizi, hangi alanlarda müşteri memnuniyeti sağlayıp sağlayamadığınızı tespit edebilirsiniz.

Sektörünüzdeki “etkiliyicileri” bulun

Günümüzde sosyal medya kullanımı öyle bir noktaya gelmiştir ki, birçok kişi takip ettikleri influencer (etkileyici) olarak nitelendirilen kişilerin paylaşımlarına veya önerilerine göre alışveriş yapmaktadır.
Etkileyiciler sayesinde markanız “ağızdan ağıza pazarlama” yoluyla kısa bir sürede büyük bir kitle tarafından tanınır hale gelebilir.
Sektörünüzdeki etkileyicilerin görüş ve önerilerini pazarlama stratejilerinizde kullanabilir, paylaşımlarında ürünlerinize yer vermesi için belirli anlaşmalar yapabilirsiniz.
Etkileyicileri bulmak için ilk bakılacak yerler sosyal medya ve forum siteleridir. Ek olarak buzzsumo.com gibi ücretli araçları da kullanabilirsiniz.

Rakiplerinizi takip edin

Rakiplerinizin pazarlama stratejilerini takip etmek, nasıl bir pazara hitap etmeniz gerektiği konusunda en çok kullanılan yöntemlerden biridir.
Aynı zamanda rakiplerinizin ürün çeşitliliğini de incelemeli, kendi e-ticaret sitenizde de en az rakipleriniz kadar ürün çeşitliliğine yer vermeye çalışmalısınız.

Pazarlama faaliyetlerinizi revize edin

Eğer yukarıdaki önerileri uyguladıysanız hedef kitlenizi artık daha iyi tanıyorsunuz diyebiliriz.
Aşağıdaki soruları kendinize sorarak sanal mağazanızın pazarlama stratejilerini hedefe yönelik revize edebilirsiniz.
  • Ürünleriniz hedef kitlenize gerçekten bir fayda sağlıyor mu?
  • Ürünleriniz var olmasa, pazarda bir eksiklik hissedilir miydi?
  • Potansiyel müşterilerinizin karar süreçlerini neler doğrudan etkiliyor olabilir?
  • Müşterilerinizin ne kadar süreyle sizden ürün veya hizmet almaya ihtiyaçları var?
Benzer soruları kendiniz de türetebilir, her birini müşterilerinizi daha da iyi tanımak için kullanabilirsiniz.
Unutmayın ki,
Pazarlama stratejileriniz ne kadar müşteri odaklı olursa, satış potansiyeliniz o oranda artacaktır.
BÖLÜM 5

Size En Uygun E-ticaret Altyapısını Nasıl Seçmelisiniz?


E-ticaret sitenizin özellikleri ve size sunduğu imkanlar, sanal mağazanızın faaliyetlerini yürütürken sizi her aşamada etkiler.
E-ticaret altyapısını bir kez seçip, ürünlerinizi ekledikten sonra başka bir altyapıya geçiş yapmak son derece zordur.
 
Eticaret Altyapısı
Sitenizin mobil ve SEO uyumluluğu, hızı, tasarım özellikleri, kullanım kolaylığı, güvenlik unsurları ve e-ticaret firmanızın sağlayacağı teknik destek gibi birçok kriteri değerlendirerek kendinize en uygun platformu seçmelisiniz.
Ama önce şu soruyu cevaplandıralım.

E-ticaret sitesi nedir?

E ticaret sitesi, özünde web tabanlı bir yazılım olup, sitede listelenen ürünlerin ödeme altyapıları aracılığıyla satın alınmasına olanak sağlar.
Birçok web sitesinde olduğu gibi e-ticaret sitelerinin de arka planda çalışan bir yönetim paneli bulunur. Ürünlerinizi buradan ekleyebilir, siparişleri takip edebilir, pazarlama kampanyaları düzenleyebilir, satış raporları düzenleyebilir ve e-ticaret sitenizin yönetimiyle ilgili aklınıza gelebilecek hemen herşeyi yapabilirsiniz.

E-ticaret sitesi kurmak için nereden başlayacağım?

Öncelikle bir alan adı (domain adı) tescil etmelisiniz. Alan adınız web sitenizin internetteki adresidir. Alan adını seçerken mümkün olduğunca kısa, sitede satılacak ürünleri tanımlayan ve akılda kalıcı bir isim bulunmalıdır.
Alan adı tesciliyle birlikte bu ismin marka tescilini de yaptırarak ilerde yaşanabilecek “fikri mülkiyet” sorunlarını da önlemiş olursunuz. Ayrıca marka başvurusu yaptığınız kelimenin .com.tr uzantılı alan adını da tescil edebilirsiniz.
E-ticaret siteniz firmanızın bünyesindeki bir yazılım ekibi veya hazır e-ticaret paketleri sağlayan bir e-ticaret yazılımları firması tarafından oluşturulabilir. Her iki seçeneğin de kendilerine göre artıları ve eksileri vardır.
Kendi ekibinizin sıfırdan hazırlayacağı bir e-ticaret sitesi altyapısının geliştirme ve test süreci uzun ve zor bir süreçtir. Standart e-ticaret altyapıları ile yapılamayacak bir iş akışınız varsa veya gelişen piyasa koşullarına göre sitenin de sürekli geliştirilmesi gerekiyorsa bu yöntemi seçebilirsiniz.
Fazla harcama yapmadan, hızlı bir şekilde e-ticaret sitesi kurmak istiyorsanız, hazır bir e-ticaret altyapısı kullanmalısınız. Böylece işin geliştirme ve test süreçlerini atlayarak direkt olarak ürün ekleme aşamasına geçebilirsiniz.

E-ticaret sitemi nasıl bir sunucuda barındırmalıyım?

Tüm web siteleri gibi e-ticaret siteleri de bir web sunucusunda barındırılır. Bu hizmete hosting denir. E-ticaret yazılımınızı ister kendi bünyenizdeki bir ekip hazırlasın, ister hazır eticaret paketi sağlayan bir firmadan alın, web siteniz hızlı, güvenilir ve yüksek erişilebilirlik oranına sahip bir sunucuda barındırıldığından emin olmalısınız.
E-ticaret sitenizin herhangi bir nedenle erişemiyor olması hem ciro hem de prestij kaybına neden olacaktır.
Sunucunun sürekli olarak optimum performansta çalışmasını sağlanmalı, güvenlik yamaları ve gerekli tüm güncellemeler zamanında yapılmalı ve tüm bilgiler periyodik olarak yedeklenmelidir.
Hazır e-ticaret paketi satın aldığınızda, genellikle e-ticaret paketi sağlayan firma web sitenizi barındırır. Bunun nedeni, e-ticaret yazılımının kaynak kodlarını, e-ticaret paketi alan firmaya vermemeleridir.
E-ticaret paketi satın alacağınız firmayı seçerken sadece e-ticaret yazılımının özelliklerine göre değil, web sitenizin barındırılacağı sunuculara göre de değerlendirme yapmalısınız.
Sitenizin yavaş olması, ürünlerinizi inceleyen ziyaretçilerin satın alma yapmadan siteden ayrılmalarına yol açar. Yavaş siteler SEO açısından da negatif bir etkiye sahiptir. Google gibi arama motorları, arama sonuçlarında hızlı siteleri, yavaş sitelere göre daha üst sıralarda göstermeyi tercih eder.
E-ticaret için optimize edilmiş sunucular genellikle statik ve dinamik ön belleklemenin yapıldığı, yüksek RAM ve işlemci gücüne sahip, tercihen SSD diskler kullanan ve çoklu internet bağlantısı bulunan sunucular olmalıdır.

Ücretsiz e-ticaret sitesi kurulabilir mi?

Evet, OpenCart gibi açık kaynak kodlu ücretsiz e-ticaret sitesi altyapıları bulunmaktadır.
Yalnız, karşınızda destek alabileceğiniz bir firma olmadığından kendi bünyenizde tecrübeli bir web yazılımcısı olmalıdır. Bu kişi e-ticaret sitesinin kurulumundan, güvenlik önlemlerinin alınmasından ve sitenin bakımından ve sorunsuz işleyişiyle ilgili tüm teknik detaylardan sorumlu olur.

Hazır e-ticaret paketi satın alırken dikkat etmeniz gerekenler

Yukarıda belirttiğim gibi, hazır e-ticaret paketleri hızlı ve düşük maliyetle e-ticaret’e başlamanızı sağlar.
Yanlış karar vermemek için e-ticaret paketinin ihtiyacınız olan özelliklerin tamamına sahip olmasına, kullanmayacağınız özelliklerinden dolayı fiyatının gereksiz yere yüksek olmamasına ve hepsinden önemlisi destek için aradığınızda karşınızda sizi anlayan ve sorunlarınıza çözüm üreten bir firma olmasına dikkat etmelisiniz.
E-ticaret paketleri sağlayan firmanın demo mağazasını incelemenizi, varsa ücretsiz deneme hesabını kullanmanızı tavsiye ederim. Böylece  ihtiyaçlarınızı ne oranda karşıladığını, sitenin hızını, site arayüzünün ve yönetim panelinin kullanım kolaylığını test edebilirsiniz.
Ek olarak,
E-ticaret altyapınız modüler olmalı ve sitenizin ihtiyaçları arttıkça buna cevap verebilen esneklikte olmalıdır.

Mobil ve SEO uyumlu e-ticaret sitesi nedir? Size ne kazandırır?

Potansiyel müşterileriniz sitenize girdiği andan itibaren 3-4 saniyelik süre içerisinde sitenin aradıkları ürünlerin bulunduğu, güvenilir bir site olup olmadığına karar vermektedir.
Siteden çıkmayıp, aradıkları ürüne hızlıca ulaşmalarını sağlamak etkileyici bir tasarımın yanı sıra iyi bir kullanıcı deneyimi (UX) gerektirir.
Günümüzde mobil internet kullanımı masaüstü internet kullanımını çoktan geçmiştir ve her geçen gün mobil kullanım daha da artmaktadır. Bu nedenle e-ticaret siteniz mutlaka mobil cihaz uyumlu olmalıdır.
Mobil uyumlu (responsive) eticaret sitesi demek ziyaretçinin kullandığı cihaz ne olursa olsun site tasarımınının ekran boyutuna göre uyum sağlamasıdır.
Böyle kullanıcılar sitede ekranı sağa sola kaydırmadan kolayca dolaşabilir, aradıkları ürün bilgisini rahat bir şekilde okuyup, ürün resimlerini görüntüleyebilir ve alışverişi tamamlama gibi kritik işlemleri hızlıca yapabilirler.
İyi bir alışveriş deneyimi sunduğunuz müşterileriniz benzer ihtiyaçları için sitenize tekrar alışveriş yapmaya gelecektir.
SEO Uyumlu Eticaret Sitesi
E-ticaret sitenize birçok farklı kanaldan ziyaretçi gelebilir. Arama motorlarında çeşitli anahtar kelimelerle yapılan aramalar sonucu sitenize gelen ziyaretçilere organik trafik denir.
Söz konusu anahtar kelimelerde bulunabilir olmanız için e-ticaret sitenizin SEO uyumlu bir tasarıma sahip olması ve içeriğinin doğru bir şekilde girilmiş olması çok önemlidir. Düşük reklam bütçesi olan firmalar için organik trafik çekebilmek çok daha kritik bir öneme sahiptir.
Bu nedenle ürün ekleme aşamasında ürün bilgileri mümkün olduğunca detaylı ve özenli bir şekilde yazılmalıdır. Ürün adları arama sonuçlarında kullanıcıların tıkladığı “sayfa başlığı” olarak gösterileceğinden tıklama oranlarını maksimize etmek için ürünle ilgili kritik bilgiler (örneğin: markası, ölçüleri, ayırt edici teknik özellikleri) ürün adında mutlaka bulunmalıdır.
Ürün açıklamaları yazılmadan önce aynı ürünleri satan rakip siteler incelenmeli, onlardan daha detaylı ve müşteriyi bilgilendirici şekilde yazılmalıdır. Hatta mümkünse ürünlerin kullanımına ilişkin videolar hazırlanmalı, müşterinin “evet aradığım ürün bu” diyebilmesi için gerekli tüm teknik detaylar verilmelidir.
Ürün bilgilerini yazarken harcadığınız emek ve zaman müşterilerin karar verme aşamasında sizin sitenizi tercih etmesinde büyük rol oynar. SEO açısından baktığımızda, kapsamlı yazılan ürün bilgileri, farklı açılardan çekilmiş birden fazla ürün resimleri ve tanıtıcı ürün videosu eklemeniz arama sonuçlarında üst sıralarda yer almanızı sağlar.
Satışlarınızı arttıracak ürün açıklamaları nasıl yazılmalı yazımızda konu hakkında daha detaylı bilgiye ulaşabilirsiniz.
BÖLÜM 6

Sitenizde Bulunması Gereken E-ticaret Ödeme Sistemleri


E-ticaret siteniz geniş bir ürün kataloğuna ve harika bir tasarıma sahip olabilir.
Ancak müşterileri tercihlerine cevap verebilen, güvenli ödeme yöntemleri sunamazsanız ziyaretçileriniz ödeme yapmadan sitenizden çıkacaktır.
 
Eticaret Ödeme Sistemleri
Havale ve kapıda ödeme herhangi bir entegrasyon gerektirmeyen ödeme seçenekleridir ve birçok e-ticaret paketinde standart olarak bulunur.
Havale seçeneği güvenli olmasına rağmen birçok müşteri tarafından tercih edilmez çünkü banka hesabında yeterli bakiye bulunmayabilir veya e-ticaret sitenizde sipariş verdikten sonra internet bankacılığına girip havale yapmak veya en yakın ATM’ye gidip ödeme yapmak pratik değildir.
Kapıda ödeme halen birçok e-ticaret sitesi tarafından kullanılmasına rağmen kargo firmalarının aldığı ek işlem ücretleri ve e-ticaret sitesi ekibinin müşteriyi arayıp “böyle bir sipariş verdiniz mi” sorusuyla siparişi teyit etmesini gerektirdiğinden her firma tarafından tercih edilmeyebilir.
Kredi kartı ile güvenli bir ödeme ortamı sunabilmek için e-ticaret sitesinde Sanal POS entegrasyonu yapılmalıdır. Entegrasyon, direkt olarak bankalarla yapılabildiği gibi İyzicoPayTRPayUiPara gibi ödeme aracılık firmaları kullanılarak da yapılabilir.
Tek bir ödeme aracılık firmasıyla anlaşarak birden fazla bankanın (Garanti, Yapı Kredi, İş Bankası, Finansbank, Akbank, Halkbank, Ziraat Bankası ve HSBC Advantage) sanal POS altyapısının kullanımı mümkündür. Böylece anlaşmalı banka kartlarına taksit yapabilir, diğer tüm kredi kartlarından tek çekim ödeme alabilirsiniz.
E-ticaret Ödeme Yöntemleri
Her ödeme aracılık firmasının kendine özel şartları olmakla birlikte, PayTR‘nin komisyon oranı %3.14 olup ertesi gün ödeme yapmakta, İyzico ise %3.69 komisyon oranı + 0,25 TL işlem ücreti alıp 21 gün vade ile ödeme yapmaktadır.
Hangi banka ya da ödeme aracılık firması ile çalışacağınızı seçmek için, komisyon oranlarınıödeme sürelerini ve yıllık aidat alıp almadıklarını karşılaştırabilirsiniz.
Bir diğer önemli konu da, Sanal POS entegrasyonu yapabilmeniz için yasal bir şirket kurmuş olmanız gerektiğidir.
Şirketiniz bir şahıs şirketi, adi ortaklık, limited şirket veya anonim şirket olabilir.
Bankalar ve ödeme aracılık firmaları, sanal POS başvuru formlarında şirket kuruluş evraklarınızı tarayıp göndermenizi talep edeceklerdir.
Ayrıca e-ticaret sitenizde kullanacağınız ödeme aracılık firmasının API entegrasyonunun yapılmış olması gereklidir. Bu nedenle ödeme aracılık firmasıyla herhangi bir sözleşme imzalamadan önce e-ticaret altyapınızın hangi ödeme sistemlerini desteklediğini mutlaka araştırın.
Bazı ödeme aracılık firmaları yurtdışı kredi kartlarından ödeme alabilmekte, dolar veya euro kurundan işlem yapabilmektedir.
Eğer yurtdışı müşterilerinize yönelik bir e-ticaret sitesi kuracaksanız, yurtdışı kredi kartlarıyla ödeme alabilen bir sanal pos altyapısı kullanmalısınız.
Hem İyzico, hem de PayTR yurt dışı kredi kartlarından ödeme almanıza olanak sağlamaktadır. Yalnız, başvuru aşamasında bu talebinizi iletmeniz gerekir. Ödeme aracılık firmaları yurt dışı kredi kartları için yukarıda belirtilenlerden farklı komisyon oranları uygulayabilirler.
BÖLÜM 7

E-ticaret Sitenizde SSL Sertifikası Kurulu Olması Ne İşe Yarar?


SSL sertifikası, kullanıcı ile sunucu arasında yapılan tüm bağlantıların şifrelenerek gerçekleştirilmesini sağlar. Böylece kredi kartı numarası gibi hassas bilgiler güvenli bir şekilde aktarılır.
Bankalar ve ödeme aracılık firmaları sanal POS başvurunuzu değerlendirirken e-ticaret sitenizde SSL sertifikası kurulu olup olmadığını kontrol ederler.
 
SSL Sertifikası
Peki SSL sertifikası sadece ödeme anında mı gereklidir?
Tabii ki hayır.
SSL sertifikası sitenizdeki her türlü veri alışverişinde, örneğin basit bir iletişim formu doldurulurken bile form içeriğinin sunucuya şifrelenerek aktarılmasını sağlar.
Böylece ziyaretçileriniz sitenizde herhangi bir işlem yaparken güvende olduklarından emin olabilirler.
SSL sertifikası kurulu sitelerde, tarayıcıda “Güvenli” ibaresi ve yanında  sembolü yer alırken, SSL olmayan sitelerde bu alanda “Güvensiz” yazar.
E-ticaret sitenizin adresinin yanında “Güvensiz” yazmasını kesinlikle istemezsiniz.
SSL Sertifikası

SSL sertifikasının SEO açısından önemi

SSL sertifikaları SEO açısından da son derece önemlidir.
Google, algoritmasında yaptığı değişikliklerle, SSL sertifikasını bir sıralama faktörü olarak kullanmaya başlamıştır.
E-ticaret sitenizin arama sonuçlarındaki konumunu yükseltmek istiyorsanız, kredi kartıyla ödeme almıyor olsanız bile mutlaka SSL sertifikası kurmalısınız.

SSL sertifikasının web sitenizin hızına etkisi

Web sunucunuz destekliyorsa, SSL kurulu web siteleri HTTP/2 protokolünü kullanabilmektedir.
HTTP/2, web sunucusu ile ziyaretçi tarayıcısı arasında çok daha hızlı veri transferine olanak sağlamakta bu da web sitelerinin daha hızlı açılmasını sağlamaktadır.
Böylece hem müşterilerinize daha iyi bir alışveriş deneyimi sağlamış olur, hem de site hızını önemli bir sıralama faktörü olarak kullanan Google arama sonuçlarında daha üstlerde yer alabilirsiniz.
BÖLÜM 8

ETBİS Nedir ve Nasıl Kayıt Olunur?


Aralık 2017 itibariyle e-ticaret sitelerinin, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın kurmuş olduğu ETBİS sistemine kayıt olması zorunlu hale gelmiştir.
E-ticaret sitenizden henüz satışa başlamadıysanız bile ETBİS’e kayıt ve bildirimde bulunmanız gerekmektedir.
 
ETBİS Nedir?
6563 sayılı Kanun kapsamında hazırlanan “Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi ve Bildirim Yükümlülükleri Hakkında Tebliğ” 11/8/2017 tarihinde yürürlüğe girmiş olup, bu tebliğ ile Elektronik Ticaret Bilgi Sisteminin Kurulması (ETBİS), e-ticaretteki aktörlerin sisteme kayıt ve bildirimi ile e-ticaret istatistiklerinin yayımlanması hususları düzenlenmiştir.
ETBİS kayıt nasıl yapılır yazımızda kayıt işlemlerini adım adım, ekran görüntüleri ve açıklamalarıyla birlikte takip ederek kayıt işlemlerinizi kolayca tamamlayabilirsiniz.
ETBİS
ETBİS’e kayıt ücretsiz olup, kayıt işlemlerini tamamlayabilmeniz için şirketinizin kurulmuş olması, MERSİS numarasını almış olmanız (Ticaret Odası kaydı), e-ticaret sitenizin alan adının belirlenmiş olması ve şirketiniz adına bir KEP (kayıtlı e-posta) adresi almış olmanız gerekmektedir.
BÖLÜM 9

Dijital Pazarlama ile Potansiyel Müşterileri Sitenize Nasıl Çekeceksiniz?


E-ticaret sitenizi kurup ürünlerinizi eklediniz ve müşterilerinizi beklemeye başladınız.
Ürünlerinizle ilgili yapılan aramalarda müşterilerinizin karşısına çıkabilmek için etkili bir şekilde dijital pazarlama yapmanız gerekir.
 
Dijital Pazarlama
E-ticaret sitesi kurarken genellikle ilk kurulum maliyetleri hesaba katılmakta ancak site faaliyete geçtikten sonra yapılması gereken reklam ve pazarlama harcamaları göz ardı edilebilmektedir.
Bu en büyük hatalardan biri olacaktır.
Çarpıcı tasarıma sahip bir e-ticaret sitesi kurabilir, içerisine binlerce ürün ekleyebilir, hatta ürünleri cazip fiyatlardan satışa sunabilirsiniz ancak sitenizin ziyaretçi sayısı düşük ise satış hedeflerinize ulaşmanız mümkün olmayacaktır.

Dijital Pazarlama kapsamında neler yapabilirsiniz?

  • Adwords ve benzeri reklam platformlarında pazarlama stratejilerinize ve hedef kitlenize yönelik ücretli (PPC) reklam kampanyaları oluşturmak ve bu kampanyaların sürekli optimizasyonunu yapmak
  • İçerik pazarlaması yapmak (gerek ürün açıklamaları gerek blog bölümünü kullanarak oluşturacağınız özgün ve detaylı içeriklerle potansiyel müşterileri siteye çekmek)
  • Backlink inşası yoluyla arama motoru sonuçlarında yükselmek (yapılırken oldukça dikkatli olmalı, sadece kendi sektörünüze hitap eden kaliteli ve otorite değeri yüksek sitelerden link almaya özen göstermelisiniz.)
  • Sosyal medya içerik planlaması yaparak doğru zamanda etkileşimi yüksek içerik yayınlamak
  • Dijital itibar yönetimi yaparak marka prestijini arttırmak
  • Analytics ve benzeri ölçüm – analiz araçlarını kullanarak insight (öngörüler) çıkartmak ve bunlara göre aksiyon almak.
BONUS BÖLÜM

E-ticaret’te Başarılı Olabilmeniz için 11 Öneri


Yukarıda eticaret sitesi kurmak için gerekenleri 9 ana bölümde detaylıca anlattım.
Bu bölümde ise her e-ticaret sitesi sahibinin kolayca uygulayabileceği bazı pratik önerilerimi okuyabilirsiniz.
 
Eticaret için Öneriler
E-ticaret sitenize zaman ayırın. Sitenizin yoğunluğuna göre gün içinde en azından birkaç saatinizi ayırarak ürünlerin stok durumlarını kontrol etmeli, sitedeki canlı destek veya email yoluyla gelen soruları yanıtlamalı, varsa siparişleri hazırlamalı ve kargoya vermelisiniz.
Canlı destek verin. Ziyaretçileriniz ürünlerinizi incelerken ürün açıklamalarında bulamadıkları bir bilgiyi sormak isteyebilir veya sizden tavsiye niteliğinde bilgi almak isteyebilirler. Zopim gibi ücretsiz canlı destek sistemlerini entegre ederek hem sitenizi gezen kişileri anlık olarak takip edebilir, hem de anında destek verebilirsiniz.
İndirim kampanyaları yapıp müşterilerinize duyurun. İndirim kampanyaları her zaman için müşteriler için bir cazibe unsurudur. İndirimli ürünleri duyurduğunuz müşteriler sitenizi incelerken diğer ürünlerinizi de görüp satın alabilirler.
Site trafiğinizi analiz edin. Google Analytics kullanarak ziyaretçilerinizin en çok hangi ürün ve kategorilerde zaman geçirdiğini görebilir, popüler ürünleri ana sayfadaki vitrin ürünleri arasına ekleyebilir, ödeme yapılmadan terkedilen alışveriş sepetleri varsa nedenlerini bulmak için çeşitli analizler yapabilirsiniz.
Çapraz satış yaparak cironuzu arttırın. Birlikte satılabilecek ürünleriniz varsa, sepete eklenen ürünlerle alakalı ürünleri müşterilerinize göstererek cironuzu arttırabilirsiniz. (Örneğin: müşterinin sepete eklediği cep telefonuyla uyumlu telefon kılıflarını gösterebilirsiniz)
Müşteri sadakatını arttırın. Müşterilerinizin tekrar tekrar sitenizden alışveriş yapmasını istiyorsanız, sonraki alışverişlerinde geçerli indirim kuponları oluşturarak veya alışveriş tutarlarına göre puan kazandırarak müşteri sadakatini arttırabilirsiniz.
Ürünlerinize yorum yazılmasını teşvik edin. Birçok müşteri, ürün açıklamalarına ek olarak diğer müşterilerin ürün hakkındaki görüşlerini de okumak ister. Ürünlerinizi satın almış müşterilerin yorum yazmasını çeşitli ödüller vererek teşvik edebilirsiniz.
Süre sınırı olan ölçülebilir hedefler belirleyin. Gerçekçi, ölçülebilir ve belirli bir süre sınırı olan hedefler sizi daha iyi motive ederek elle tutulur sonuçlar elde etmenizi sağlar. Hedeflerinize ne oranda yaklaşabildiğinizi ölçerek, daha iyi sonuçlar elde etmek için süreçlerinizde iyileştirmeler yapabilirsiniz.
Müşterilerinizi daha iyi anlamak için anketler düzenleyin. Müşterilerinizi ne kadar iyi tanırsanız, satışlarınızı arttırmaya yönelik aksiyonları çok daha kolay ve etkin bir şekilde alabilirsiniz. Anketlerinize katılımı teşvik etmek için üyelerinize hediye çeki veya bir sonraki alışverişlerinde belirli bir indirim sunabilirsiniz.
Sosyal medya stratejisi oluşturun. Sektörünüzde bilinen bir marka olabilmeniz için sosyal medyayı çok iyi kullanıyor olmalısınız. Hedef kitlenize doğru bir mesajla, mümkün olan her platformda ulaşarak potansiyel müşterilerinizi sitenizden alışveriş yapan gerçek müşterilere çevirmeye çalışmalısınız. Doğru ve etkin kullanılan sosyal medya kullanımı ile müşteri sadakatini arttırarak, mevcut müşterilerinizden tekrar eden siparişler alabilirsiniz.
Reklam, reklam, reklam. Reklamın iyisi kötüsü olmaz derler. Ancak Google Ads, Facebook / Instagram gibi platformları kullanırken reklamlarınızın sonuçlarını mutlaka ölçün. Performansını ölçemediğiniz reklamlardan uzak durun. Sadece tıklama getiriyor diye bir reklama devam etmek size zaman ve para kaybettirir. Dönüşü pozitif olan reklamlarınızın bütçelerini arttırırken, kötü performans gösterenleri iyileştirmeli veya durdurmalısınız.

Şimdi söz sırası sizde

Umarım eticaret sitesi kurmak ile ilgili aklınızdaki sorulara yeterince cevap verebilmişimdir.
Yazımı beğendiyseniz soldaki sosyal medya ikonlarına tıklayarak paylaşabilir, her türlü soru, görüş ve önerilerinizi aşağıdaki yorum bölümüne ekleyebilirsiniz.

Monday, 24 June 2019

lektronik Seçim Nedir?

Digital Report için Poltio tarafından özel hazırlanan “Türkiye Çevrimiçi Seçim Araştırması”, dünyada bugüne dek 25 ülkenin gerçekleştirdiği elektronik seçimler konusunda Türk kamuoyunun görüşlerini gün ışığına çıkardı.

Elektronik Seçim Nedir?


Ankete göre Türkiye’nin yüzde 44’ü dijital seçim fikrine olumlu yaklaşırken, 18-24 ve 25-35 yaş gruplarında kararsız oy en yüksek orana ulaşıyor. Çalışmada ev rahatlığında oy verme, seçim masraflarının azalması gibi olumlu yönler kadar sonuçların müdahaleye açık olması, internet ve elektrik kesintileri, sonuçların karışması gibi endişelerin oranları dikkat çekti. Anketin tamamına tüm akıllı telefon ve bilgisayarlardan ücretsiz okunabilen Digital Report’un ilk sayısıyla ücretsiz ulaşılabiliyor. Dosyada ayrıca dijital seçimlerin tarihi, sistemi iptal eden ülkelerin gerekçeleri, dünyaca ünlü uzmanların güvenlik yorumları da yer alıyor. Dijital dünyanın nabzını tutmayı hedefleyen Digital Report, yayın hayatına Türkiye’nin gündemine dokunan önemli bir araştırmayı hazırlayarak başladı. Herkesin 23 Haziran’da tekrarı gerçekleştirilecek İstanbul Büyükşehir Belediyesi Başkanlığı Seçimleri’ni konuştuğu dönemde yayımlanan dergi, kapak konusuna elektronik seçimleri taşıdı. Araştırma kuruluşu Poltio tarafından Digital Report için özel hazırlanan çalışma, elektronik seçimler konusuna olan yaklaşımı, sunacağı avantaj ve çekinceleri Türkiye’nin 55 ilinden 18-55 yaş arası katılımcıların oylarıyla gösterdi. Erkekler E-Seçime Daha Sıcak Bakıyor “Siyasi seçimlerin online ortamda yapılmasını nasıl değerlendirirsiniz” sorusuna erkek katılımcıların yüzde 51’i olumlu yanıt verirken, kadınlarda oran yüzde 37 oldu. Olumsuz yaklaşanların oranları ise erkeklerde yüzde 29, kadınlarda yüzde 36 oldu. Ev rahatlığında oy verme imkânı en çok 46-55 yaş arasındaki katılımcıları memnun ederken, katılımım artacağını düşünenler %47 olarak kaydedildi. Masraflar Düşer Ama Güvenilir Olmaz Düşüncesi Hakim Dijital seçimin en olumlu yanının yüzde 48 ile masrafların düşmesi olarak belirtildiği anket çalışmasında, daha güvenilir sonuçlar oluşacağı düşüncesi yüzde 14’te kaldı. Katılımcıların elektronik seçimde gördüğü sakıncaların başında ise yüzde 62 ile sonuçların müdahaleye açık olması geldi. Dört Ülke Vazgeçti, Uzmanlar Olumsuz Yaklaşıyor Optik oy tarama, doğrudan kayıt yapan elektronik oy makineleri ve bilgisayar üzerinden olmak üzere üç farklı yöntemle kurulan elektronik sandıkların ilk örneklerinden birisi 1982’de Hindistan’da kurulmuş olsa da, tamamen elektronik yapıya geçiş 2000’lerin başını buldu. Estonya’nın bölgesel düzeyde başlayarak 15 yıldır gerçekleştirdiği e-seçimler artık tamamen internet üzerinden ve tüm ülkede yapılıyor. Almanya, Belçika, Hollanda ve İrlanda’nın saydam olmadığı ve güvensiz bulduğu gerekçesiyle iptal ettiği elektronik seçimler hakkında siber güvenlik uzmanları da genelde olumsuz konuşuyorlar. Kısa süre önce ABD’nin oy makinelerinin 2 dakika içerisinde, sıradan bir dolmakalemle hack’lenebildiğini gösteren video, internette popüler olmuştu. İsteyen Hack'lesin Dedi, Elektronik Seçimleri İptal Etmek Zorunda Kaldı İsviçre ise elektronik oy sisteminin güvenliğini test etmek için herkese açık bir hack yarışması düzenledi ve hacker'ların kısa sürede bulduğu açıklar sebebiyle elektronik seçim sistemini süresiz olarak devreden çıkardı.

OKU, YORUMLA ve PAYLAŞ ==> http://www.yerelhaberim.net/guncel/elektronik-secim-nedir-h45050.html

Yerel Haber, Güncel, Son Dakika, Büyükçekmece, Beylikdüzü, Esenyurt, Silivri, Avcılar


Miniklerin Geri Dönüşüm Vurgulu Defilesi..!


Miniklerin Geri Dönüşüm Vurgulu Defilesi..! 

Esenyurt Belediyesi kreşlerinde eğitim alan minikler yılsonu mezuniyet töreninde yaptıkları defileyle geri dönüşümün önemine dikkat çekti. 24 Haziran 2019 Pazartesi 09:53 Gösterileri büyük beğeniyle izleyen Esenyurt Belediye Başkanı Kemal Deniz Bozkurt, her mahalleye bir kreş yapılacağını söyledi. Esenyurt Belediyesi Kreş Müdürlüğü bünyesindeki kreşlerde eğitim alan Esenyurtlu minikler, ilk karne heyecanını yaşadı. Erol Olçok Kültür Merkezi’nde düzenlenen törende, kreşlerde eğitim gören 600 öğrenciden mezun olan 120’si hünerlerini sergiledi. Esenyurt Belediye Başkanı Kemal Deniz Bozkurt ve çok sayıda velinin katıldığı karne töreni öncesinde miniklerin hazırladığı birbirinden renkli gösteriler ilgiyle izlendi. Kreş Müdürlüğü’ne bağlı 11 ayrı kreşin düzenlediği gösterilerde en çok dikkat çeken gösteri minik öğrencilerin yapmış olduğu geri dönüşüm defilesi oldu. Çeşitli geri dönüşüm ürünlerini kıyafet olarak giyen minikler, gösteride hangi ürünlerin nasıl ayrıştırılması gerektiği konusunda izleyicileri bilgilendirdi. Törende ayrıca öğrenciler, dans, halk oyunları gösterileri yaparken, işaret diliyle de İstiklal Marşı okudular. Gösteri sonrası karnelerini alarak Başkan Bozkurt ile birlikte keplerini atan alan minik öğrenciler günün anısına hatıra fotoğrafı da çektirdi. Her Mahalleye Çocuk Kreşleri Yapılacak Miniklerin karne heyecanına ortak olan Esenyurt Belediye Başkanı Kemal Deniz Bozkurt, yaptığı konuşmada mevcut kreş sayısının arttırılarak her mahalleye bir kreş yapılacağı söyledi. Çocukların nitelikli eğitim almaları için gerekli çalışmaları yaptıklarını belirten Başkan Kemal Deniz Bozkurt, “Ülkemiz için, ülkedeki barışın kalıcılığı ve refah seviyesinin yükseltilmesi için çocuklarımıza yapılan yatırım çok önemli. Bizim de önümüzdeki 5 yıl içinde en çok zaman ayıracağımız, kaynak ayıracağımız konu eğitim olacak. Bunun yanında kreş sayımızı arttıracağız. 43 mahallemiz ama 11 kreşimiz var. Hedefimiz her mahallede bire kreş açmak” diye konuştu. Belediye Başkanı Bozkurt okul öncesi eğitimle kadınların iş hayatına katılmasını kolaylaştırdıklarını ifade ederek, “Ayrıca çocuklarımızın kendi ayakları üzerinde daha sağlam durabilmesini sağlıyoruz. Beraberce daha çağdaş ülkelerin yaşadığı seviyede çocuklarımızı yaşatmak için mücadele edeceğiz. Bununla ilgili hiçbir endişeniz olmasın. Bu iş bizim için çok önemli, o yüzden bu hizmeti olabildiğince maliyetine veriyoruz. Çevre ilçelerde daha yüksek ücretlerle yapıyorlar. Bizim için bu çocukların eğitimi önemli. Çocuklarımıza ne kadar çok eğitim verirsek, geleceğimizi de o kadar çok güvene alacağımızı düşünüyorum. Yeter ki birbirimizi ayrıştırmayalım, kültürümüzü değerlerimizi birer farklılık olarak görmeyelim. Onlar bizim zenginliklerimiz. Bu farklılıklar üzerinden çok güzel medeniyetler, çocuklar, gelecekler inşa edebiliriz” dedi.
Miniklerin Geri Dönüşüm Vurgulu Defilesi..!
OKU, YORUMLA ve PAYLAŞ ==> http://www.yerelhaberim.net/esenyurt-gazetesi/miniklerin-geri-donusum-vurgulu-defilesi-h45068.html

Yerel Haber, Güncel, Son Dakika, Büyükçekmece, Beylikdüzü, Esenyurt, Silivri, Avcılar

Rus polisi kararı Türk turizmcileri heyecanlandırdı

  mensubu güvenlik görevlilerinin 'de tatil yapabilmesine imkan sağlayan karar, yeni rekorlara imza atmaya hazırlanan turizmcileri sevindirdi.
 Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkanı Osman Ayık, yaptığı açıklamada, 2014 yılında 'da  çalışanları ve diğer kurumlardaki güvenlik görevlilerinin Türkiye'nin de aralarında bulunduğu bazı ülkelere gitmesinin ve tatil yapmasının yasaklandığını anımsattı.
"SONBAHARDAN İTİBAREN RAKAMLARDAKİ YANSIMASINI GÖRECEĞİZ"
Son 4 yıldır Rus polisinin Türkiye'de tatil yapamadığını aktaran Ayık, bu yasağı kaldıran kararın ise geçen hafta Rusya İçişleri Bakanı Vladimir Kolokoltsyev tarafından imzalandığını belirtti. Bu kararın son derece önemli olduğuna işaret eden Ayık, şunları söyledi:
"Rusya'da yaklaşık bir milyon civarında polis teşkilatı elemanı var, aileleriyle düşündüğümüz zaman yaklaşık 2,5 milyonluk bir potansiyel. Yaklaşık bir o kadar sayıda da asker, ordu mensubu var. Ordu mensupları için henüz bir serbestlik gelmedi, sadece polisler için geldi. Tahmin ediyoruz ki önümüzdeki günlerde de ordu mensupları için de gelecek. Böyle bir karar alınırsa Türkiye için toplam 5-6 milyonluk yeni bir potansiyel oluşacak demektir. Bunun da önümüzdeki süreçte Rusya Federasyonu'ndan gelecek misafir sayılarına son derece olumlu katkılar yapmasını bekliyoruz."
Ayık, uzun süre Türkiye'ye gelemeyen bu insanların Türkiye'yi özlediğini vurguladı.
Kararın yeni olması nedeniyle henüz rakamlara yansımadığını ifade eden Ayık, "Sonbahar döneminden itibaren rakamlardaki yansımasını göreceğiz. Gerçek rakamsal artışları ise 2020 yılında net olarak görebiliriz. Tahminlerimize göre Rus ziyaretçi sayısında ilave minimum bir milyonluk bir artış bekliyoruz." dedi.
"ÇOK CİDDİ BİR HAREKETLİLİK SAĞLANACAK"
Profesyonel Otel Yöneticileri Derneği Başkanı Ülkay Atmaca da Türkiye turizmi açısından önemli bir karar olduğuna dikkati çekti. Son 4 yıldır Rus polisinin farklı ülkelere yönlendirildiğini anlatan Atmaca, "Daha önceden Türkiye'de tatil yapmış Rus güvenlik görevlileri vardır, bu kişiler gerek hizmet kalitesi gerekse ürün çeşitliliği açısından yeniden ülkemizi tercih edeceklerdir." diye konuştu.

Özellikle temmuz ayından sonra bir hareketlilik beklediklerinin altını çizen Atmaca, şunları kaydetti:
"Çok ciddi bir hareketlilik sağlayacağını düşünüyoruz. Önümüzdeki aydan itibaren hareketlilik başlar. Ama karar yeni açıklandı. Tatil planlarını önceden yapmış olanlar vardır. Bu açıdan bu kararın ileriki yıllarda net olarak etkisini göstereceğini düşünüyoruz. Aileleriyle düşünürsek en az bir milyonluk bir potansiyeli ülkemizde görebiliriz."

AA
.

Friday, 21 June 2019

Türkiye’de Yetiştirilen Tarım Ürünleri ve Yetiştirildikleri Yerler

1. Tahıllar – Hububatlar

Türkiye'de Yetişen Tahıllar
Türkiye’de Yetişen Tahıllar

1.1 Buğday

  • Buğday karasal iklim ve Akdeniz ikliminde yetişebilmektedir, içerisinde yüksek besin değerlerinin olması ve buğday ununun kolaylıkla işlenebilir ve pişirilebilirliği gibi nedenlerden dolayı en çok tercih edilen tahıl ürünüdür.
  • Buğday Türk kültürünün bir değeri olduğundan dolayı çok fazla ekilmektedir ve bundan dolayı en çok ekim alanına sahip tarım ürünüdür.
  • Yetişmesi boyunca ilkbahar mevsiminde bol yağışa ihtiyaç duyar ve yaz ayı geldiğinde ise sıcak ve kurak bir iklim gereksinimi vardır.
  • Yaz aylarının yağışlı geçtiği Doğu ve Batı Karadeniz kıyıları ile Kuzey Doğu Anadolu dışında bütün bölgelerimizde buğday yetiştiriciliği yapılabilmektedir.
  • İç Anadolu buğday üretiminde birincidir. Özellikle Konya’da buğday tarımı yoğundur, bunun dışında Ergene, İç Batı Anadolu, Orta Karadeniz bölümleri ile Akdeniz Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde yetiştirilir.

1.2 Arpa

  • Buğdayın ardından Arpa, ülkemizde ekimi en fazla rağbet göre tahıldır. Arpa buğday cinslerine oranla soğuk hava şartlarına daha fazla dayanıklıdır bu sebepten ötürü daha çabuk olgunlaşır.
  • Yem ve bira sektöründe kullanılan başlıca hammaddelerden birisi olan arpa ülkemizde en çok İç Anadolu ve Güneydoğu Anadolu’da yetiştirilmektedir.

1.3 Mısır

  • Sıcak ve nemli iklim bölgelerini sever. Bunun için en doğal yetişme alanı Karadeniz bölgesidir. Buna rağmen sanayi ürünü olup değerinin fazla olmasından dolayı sulama ile Akdeniz Bölgesi, Karadeniz Bölgesi’ni üretim olarak geçmiştir.
  • Mısır üretiminin Türkiye’ye oranla yaklaşık olarak %50’si Akdeniz Bölgesi’nde yapılır. Hayvan yemi olarak pek çok artığı çıkmaktadır, yağ, nişasta ve kağıt üretiminde kullanılır.

1.4. Yulaf – Çavdar

  • Buğday ve arpanın yetişmediği veya yetişmesinin güçleştiği bölgelerde tercih olarak arpa veya çavdar ekilir.
  • Yulaf üretiminde Doğu Anadolu Bölgesi Çavdar üretiminde İç Anadolu Bölgesi ilk sırayı alır .
  • Daha çok yem olarak kullanılır.

1.5 Pirinç / Çeltik

  • Bol su ve sıcaklık ister bundan dolayı ırmak boylarında sulanabilen vadi tabanlarında yetiştirilir.
  • Trakya, Karadeniz, Samsun ve çevresi, Çukurova ve Hatay çevresi pirinç üretiminin en çok yapıldığı / yetiştirildiği yerlerdir.
  • En fazla Marmara Bölgesi’nde yetiştirilir.

2. Sebzeler

Türkiye'de Yetişen Sebzeler
Türkiye’de Yetişen Sebzeler
Sıcaklık, sulama, gübreleme ve güneşlenme koşullarının yeterli olduğu yerlerde sebzecilik yapılır. Sebze yetiştiriciliği için yaz mevsiminin uzun ve sıcak geçmesi lazımdır.
Sebze tarımının yoğun olduğu yerler; Akdeniz ve Ege Bölgeleri, Güney Marmara Bölümü, GAP projesi ile birlikte Güneydoğu Anadolu Bölgesi’dir.

2.1 Baklagiller

  • Fasulye, nohut, mercimek, bezelye, bakla ve börülce gibi kültür bitkileridir.
  • Nohutun ve yeşil mercimeğin en çok İç Anadolu’da kırmızı mercimeğin ise en çok Güneydoğu Anadolu’da üreticiliği yapılmaktadır.

2.2 Yumrulu Bitkiler

2.2.1 Patates

  • Patates yetiştirme için ortamın nemli olması ve bunun yanı sıra soğuk kurak veya yarı kurak olması gerekmektedir.
  • Papates üretimi ülkemizde en fazla olarak İç Anadolu Bölgesi’nde; Niğde, Nevşehir, ve Konya civarında yapılmaktadır.
  • Marmara bölgesinde Adapazarı ve Doğu Anadolu bölgesinde Hasankale Ovası patates üretimi için elverişli olduğundan bu bölgelerde de sıklıkla yetiştiriciliği yapılır.
  • Patates toprak altında yetiştiğinde genellikle ülkemizin her bölgesi/bölümünde yetiştirilmesi mümkün bir sebzedir.

2.2.2 Soğan ve Sarımsak

  • Soğan ve sarımsak aynı türde yumrulu bitkiler olduğundan en çok  Marmara, Ege, Akdeniz ve Karadeniz bölgelerinde üretimi yapılmaktadır.
  • Bu iki üründe Türkiye’nin iklim şartlarına göre uyum sağlamayı başarmıştır.

2.3 Meyvesi Tüketilen Sebzeler

2.3.1 Kavun ve Karpuz

  • Kavun ve karpuz sulu tarım gereksinimi en fazla olan meyvelerdendir. Genelde ülkemizin her bölgesinde yetişebilir fakat Akdeniz’de özellikle Adana karpuzu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde ciddi ölçüde yetiştiriciliği vardır.

2.3.2 Domates

  • Marmara bölgesindeki salça fabrikalarından dolayı Bursa ve Balıkesir’de, Ege bölgesinin Kıyı Ege kısımlarında ve Akdeniz bölgesinin belirli bölümlerinde domates üretimi seralı ve serasız olarak yapılmaktadır.
  • Salça tüketiminin ve üretiminin ülkemizde bir hayli fazla olmasından dolayı her bölgede ekim alanları artmaya devam etmektedir.

2.4 Seracılık

Seralarda sıcaklık kontrol altına alınarak sebzeler zamanından önce veya daha doğrusu mevsim bağımsız yetiştirilebilir. Seraların naylon veya camdan olmak üzere çeşitleri vardır bu sayede kış ve sonbahar aylarında sebzelerin yetiştirilmesi mümkün olmakta. Seracılığın Akdeniz Bölgesi ve Ege bölgesinin kıyı kesimlerinde daha fazla olmasının başlıca nedeni kış mevsiminun ılık geçmesinden kaynaklıdır. Ayrıca güneşşli gün sayısı da fazla olduğundan bu bölgeler iiçn sera tarımcılığı oldukça cazip hale gelmiştir.

3. Sanayi Bitkileri

Türkiye'de Yetişen Sanayi Bitkileri
Türkiye’de Yetişen Sanayi Bitkileri

3.1 Şeker Pancarı

  • Yağmur ve nem talebi fazla olmayan pancarın yaz aylarında tarımı sulama yöntemi ile yapılmaktadır. En çok ekiminin ve üretiminin yapıldığı bölge İç Anadolu bölgesidir.
  • Şeker pancarı sürekli yağış almasından dolayı Karadeniz bölgesinde yetişmez yine aynı şekilde kuraklığın fazla oduğu Güneydoğu Anadolu bölgesinde de yetiştirilemez.
  • Akdeniz ve Ege bölgelerinin kıyı kesiminde ise ekonomik değeri daha yüksek ürünler yetiştirildiği için şeker pancarı fazla yetiştirilmez.

3.2 Ayçiçeği

  • Üretiminin yaklaşık yüzde yetmiş beşi (Tekirdağ) Ergene havzasında gerçekleştirilir.
  • Yağ üretiminde ve küspesi hayvan yemi olarak kullanılır. (ATK ayçiçek tohumu küspesi)

3.3 Tütün

  • İç Anadolu hariç ülkemizin tüm bölgelerinde yetiştirilebilen tütün, en çok Ege Bölgesi’nde sonra ise Karadeniz ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde yetiştirilmektedir.
  • Sigara üretiminde ve Kozmetik alanında kullanılır.
  • Kaliteyi korumak için üretimi devlet kontrolündedir.

3.4 Çay

  • Çay üretimi yapmak her mevsim bol bol yağış ve nem istemektedir. Bundan dolayı ılıman iklim şartlarında çay yaprakları büyür toprağı ise kireçsiz ve tuzsuz olmalıdır.
  • Doğu Karadeniz bölümünün kıyı kesimin en fazla çay yetiştiriciliğinin yapıldığı yerdir. Doğu Karadeniz bölgesinin en önemli mikroklima ürünlerinden biridir.

3.5 Yer Fıstığı

  • Yaklaşık %95’i Akdeniz Bölgesi’nde yetiştirilir yağlı bir bitkidir.

3.6 Soya Fasulyesi

  • En çok Akdeniz ve Karadeniz bölgelerinde yetiştirilir. Akdeniz Bölgesi üretim birincisidir bu özelliği ile mısır tarımına benzer.

3.7 Susam

  • Yağlı bir bitki tohumu olan susam ve sıcak bölgelerde sulama ile yetiştirilebilmektedir. En fazla Ege, Güneydoğu Anadolu ve Akdeniz bölgelerinde üretimi yapılmaktadır.
  • Türkiye’ye üretiminde Akdeniz Bölgesi birincidir.

3.8 Haşhaş

  • Haşhaş ilaç sanayisinde narkoz üretiminde kullanılır.
  • Afyonkarahisar ve çevresinde haşhaş üretiminde ülkemizin bir numarasıdır. Burdur, Isparta ve Çorum’da da yetiştirilen haşhaşın üretimini devlet takip etmektedir.

3.9 Keten ve Kenevir

  • Keten üretimi il olarak en fazla Sinopta ve Kocaeli’de yapılır. Kenevir ise Kastamonu ilinde yetiştiriciliği daha fazladır.
  • Keten dokumacılık sektöründe kumaş vb. olarak kenevir ise halat yapımı için tercih edilmektedir.
  • Bazı firmalar tarafından keten ve kenevir ilaç sanayisinde veya üretiminde de kullanılmaktadırlar.

3.10 Pamuk

  • Dokuma ve yan sanayisinin ham maddesidir. Yetişme döneminde bol su ve sıcaklık hasat döneminde ise kuraklık ister.
  • Pamuk üretiminde zirve Güneydoğu Anadolu Bölgesine aittir, Ege Bölgesi onu ikincilikle takip ederken, Akdeniz Bölgesi pamuk üretimiyle üçüncü sırada yer alıyor.
  • Çok az da olsa özel koşullardan dolayı Iğdır Ovası’nda da ekimi yapılır.
  • Taşıması kolay ve hafif olmasından dolayı İstanbul, Kayseri ve Konya ve gibi büyük şehirlere hammadde satışı yapılarak dokuma sektöründe kullanılıyor.

4. Meyveler

Türkiye'de Yetişen Meyveler
Türkiye’de Yetişen Meyveler

4.1 Elma

  • İç Anadolu öncelikli olmak üzere ülkemizin pek çok bölgesinde ve yerinde yetişebilmektedir.
  • Soğuk havalara karşı oldukça dirençli olan elma yetiştirilme alanı bakımından en çok yetiştiriciliği yapılan ikinci meyvedir.

4.2 Üzüm

  • Üzüm güneşin az görüldüğü yağışın sürekli yaşandığı Karadeniz Bölgesi’nin kıyıları hariç diğer bütün bölgelerde yetişebilir.
  • Ülkemizde üretimi en çok yapılan ve bağ olarak yetiştirmesi en geniş alana sahip olan meyvedir.
  • Kıyı Ege bölümünde özellikle çekirdeksiz üzüm üretimi yaygın olarak yapılmakta. Ege Bölgesi üzüm üretimde birinci sırada yer alır burasını İç Anadolu ve Güneydoğu Anadolu bölgeleri izler.
  • Üzüm soğuğa en dayanıklı meyvedir. Ülkemiz kuru üzüm ihracatında dünya birincisidir.

4.3 Turunçgiller

  • Portakal, mandalina, greyfurt ve limon gibi bitkilerden oluşur.
  • Özellikle Akdeniz Bölgesi kıyılarında üretimi yapılan Turunçgiller Ege ve Doğu Karadeniz kıyılarında da yetiştirilebilmektedir.
  • Rize’de mikroklima şartlarına bağlı olarak yetiştirilir.

4.4 Zeytin

  • Akdeniz ikliminin etkili olduğu yerlerde görülen tipik bir maki bitkisidir. Daha sonra Marmara ve Akdeniz bölgelerinde yetişmektedir.
  • Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nin batısı ile Doğu Karadeniz bölümünde de yetiştirilir.
  • Zeytin verimli yılın yorgunluğunu ertesi yıla taşır bundan dolayı  1 yıl iyi ürün verir onu izleyen yıl vermez.

4.5 Fındık

  • Yıllık bazda yağışa ve neme en çok ihtiyaç duyan meyvelerden birisi olan fındık, ılıman iklime sahip bölgede yetişir. Ülkemizde fındık için en uygun yetişme alanları Karadeniz bölgesinin kıyı boylarıdır.
  • Fındığın yaklaşık %80’İ Karadeniz’de %20’si ise Marmara Bölgesi’nde yetiştirilir.
  • Dünya fındık üretiminin yaklaşık %70’ini Türkiye karşılar. İhracat ürünlerimiz arasında yer alır.

4.6 Kayısı

  • En çok Malatya’da yetiştirilir yetiştirildiği diğer iller Elazığ, Ankara, Konya ve İzmir’dir.
  • Kuru olarak ihraç edilir ülkemiz dünya kayısı üretiminde birincidir.

4.7 Şeftali

  • En çok Marmara (Bursa) ve Ege bölgelerinde yetiştirilir.

4.8 İncir

  • İncir kış soğuklarına dayanıklı bir meyve olmadığından Ege Bölgesi’nde diğer bölgelere göre daha fazla yetiştirilir.
  • Kuru incir üretiminde Aydın ve İzmir ülke ihtiyacının tamamını karşılamaktadır.
  • Dünya’ya yapılan kuru incir ihracatı ile ülkemiz kuru incir ihracatında ilk sırada yer alır.

4.9 Muz

  • Tropikal iklim bölgelerinin ürünüdür ülkemizde mikroklima olarak yetiştirilir.
  • Muz üretimi ülkemizde sadece Akdeniz Bölgesi içerisinde Alanya, Gazipaşa, Anamur ve Erdemli’de kıyı boyunca yapılmaktadır.
  • İhtiyacımızın tamamını karşılamasa da yüzde yirmisini karşılar kalan ihtiyacımız ise yurtdışından ithal edilmektedir.

4.10 Antep Fıstığı

  • Yüzde 78’i Güneydoğu Anadolu’da yetiştirilir ülkemiz dünya üretiminde birinci sıradadır.
  • Önemli ihraç ürünlerimiz arasındadır.

4.11 Badem

  • En fazla güneybatı Ege’de yetiştirilir.

4.12 Ceviz

  • En fazla Kahraman Maraş, Van ve Bitlis illerinde yetiştirilir.

4.13 Kestane

  • En çok Bursa ve çevresinde yetiştirilir.
Türkiye’de Yetiştirilen Tarım Ürünlerini Gösteren Harita;
Türkiye'nin Bölümleri ve Bölgeleri Haritası (Büyütmek için üzerine tıklayabilirsiniz)
Türkiye’nin Bölümleri ve Bölgeleri Haritası (Büyütmek için üzerine tıklayabilirsiniz)

Boron Deterjan Nasıl ve Ne Kadar Kullanılır ?


Boron Deterjan’ın Bor’dan üretildiğini konu alan ve Boron Yorumlarını sizlerle paylaştığımız konumuz oldukça hit oldu. Şimdi ise Boron kullanacaklar ne kadar kullanmalı, hangi tipine göre kaç ölçek boron deterjan katmalı kısacası yıkama ipuçlarına dair bilgiler vermek istedik.

Boron Renkli ve Beyaz Çamaşırlarda Kullanılabilir mi?

Boron deterjan otomatik çamaşır makineleri için üretilmiştir. Beyazlar veya renkliler farketmeksizin tüm çamaşırlara uygun olan Boron doğal mineralli bir temizlik ürünü olarak geçmekte. Standart kirlilikteki çamaşırlarınızı yıkarken makinanızı 40 dereceye ayarlamanız ve bir ölçek Boron dökmeniz yeterli.

Renklilerde ve Beyazlarda Yıkama Sıcaklığı

Renkli çamaşırlarınızı yıkarken tavsiye edilen yıkama sıcaklığı 40 derecedir. Beyaz çamaşırlarınızı yıkarken ise Boron’un kullanım klavuzunda 60 derece tavsiye edilmektedir.

Leke Durumuna Göre Boron Kullanımı

boron ne kadar kullanmali - Boron Deterjan Nasıl ve Ne Kadar Kullanılır ?
Boron deterjanı kaç ölçek dökeceğinizi hesaplamak için alttaki resimden yararlanabilirsiniz. 6 kg’lık bir çamaşır makinesine göre az kirli çamaşırlara 2/3 ölçek, nprmal kirli çamaşırlarınıza 1 ölçek ve çok kirli çamaşırlara 1+1/3 ölçek Boron dökmeniz tavsiye edilmektedir. Boron kullanırken ön yıkama yapmaya gerekte yoktur.

Boron Neden Kokusuz, Leke Çıkartmaz veya Beyazlatmaz?

boron deterjan kac derecede - Boron Deterjan Nasıl ve Ne Kadar Kullanılır ?
Günümüz temizlik ürünlerinin birçoğundan sentetik bazlı koku bulunduğundan Boron’da doğallığı bozulmaması adına koku eklenmemiştir.
Boron leke çıkartmazise bir sonraki yıkamada dereceyi bir miktar daha arttırabilirsiniz veya lekeli bölgeyi yıkamadan önce çitileyebilir, suda bekletebilir, soda kullanabilirsiniz.
Çamaşırların doğal beyazlığını ortaya çıkartmayı hedefleyen Boron, petrol türevli deterjanlarda olduğu gibi görsel bir parlatıcı içermez. Bundan dolayı çamaşırlar ilk aldığınız günkü gibi görünüme kavuşacaktır petrol ürünlerinde olduğu gibi parlak görünüm olmayacaktır.

Featured post

Five Years After Reconversion: Hagia Sophia Embodies Turkey’s Cultural Crossroads

  ISTANBUL, JULY 2025   — Half a decade has passed since the iconic Hagia Sophia resumed its role as a working mosque, marking a watershed m...

Popular Posts