ATA SAVUNMA SANATI BİLGİ KILAVUZU
HIZ: Kütle hızla birleştiği takdirde güç oluşur. Bunun mümkün olması denge ile bağlantılıdır. Hız’ın oluşması için dengenin hareket esnasında merkezden çabuk hareket etmesi ile mümkündür. Öyleyse gard duruşunda merkeze sıkıca bağlı, Teknik uygulama esnasında merkezden çabuk çıkmak esastır. Teknik esnasında merkezden hızlı bir şekilde hareket ettirilemeyen vücut, atağı karşılamakta zorlanır. Kısacası hızın oluşması için teknik esnasında melezden çabuk ve hızlı çıkmak esastır.
NEFES; (Soluk alış-verişi) Nefes alıp-verme hızı insanın içinde bulunduğu şartlara göre organizma tarafından düşünce sistemi ile ilgili olmadan kendiliğinden ayarlanmaktadır. Her insan koşarken, yürürken merdiven çıkarken, kitap okurken vb. hayatın her alanında yaşam için nefes alış-verişinde bulunurlar. Nefes alış-verişi hayati bir olgu olduğu kadar yaşantımızda bizim birçok olayı doğru algılamamıza neden olur. Solunum refleksif bir hadisedir. İşte bu nedenle insanlar mecbur kalmadıkça nefes sistemi üzerinde düşünmezler. İnsanoğlu düşünebilme yeteneği sayesinde nefesini kontrol edip, yerine göre kullanabilir.
ATA SAVUNMA SANATI sisteminde, vuruşlar kum torbası veya rakip üzerine uygulanırken tekniğin çıkışında nefes alınır, rakip veya torba üzerinde vuruş gerçekleştiği an nefes tutulur vuruşun bitiminde nefes bırakılır. Bırakılan nefes vücudun direncini azaltır ve merkezden hızlı bir şekilde kaçarak hareket kabiliyetini arttırır.
ATA sisteminde vuruş esnasında nefes alıp verme " havayı göğüsten boşaltmaya ve zihin konsantrasyonuna yarar. Uzun tutulan çığlıklar enerjinin depolama ve boşaltılmasında negatif durumlar meydana getirir. Antrenman esnasında bilinçli bir nefes kontrolü yapılabilmesi için bir sporcunun solunum mekanizması ve anatomisi hakkında az’da olsa fikir sahibi olması gerekir. Eğer bir sporcu nefes durumunu hangi seviyede ve hangi kaslarla kontrol edeceğini bilmiyor ise, yerine göre kullanması gereken karın tipi veya göğüs tipi solunumdan haberdar değilse, dilediğiniz kadar tarif edin, sporcunun öğrenebilmesi zordur.
Dövüş sanatı ile meşgul olan bir sporcunun, karakteri itibarı ile iç organların vücudun nerelerinde bulunduğunu bilmesi gerekir. Solunumsuz yapılan saldırı ve savunmada başarı olanağı zayıftır. Zira nefes alış-verişi ile alakalıdır yani ana ilke nefestir. Doğru nefes alış-verişi vücudun fonksiyonlarının doğru çalışmasına ve rakip üzerinde doğru odaklanmaya vesile olacaktır. derin nefes ile ciğerlerin oksijen ile doldurularak, yavaş yavaş ağızdan boşaltılması ile oluşmaktadır. Kısacası zen olayı bize nefesimizi sosyal yaşantımızda dahi kontrol edebilme yetisi sağlamaktadır.
REAKSYON: Bir uyaran yolu ile duyu organlarının birisi uyarılır. Bu uyaran duyu sinirleri aracılığı ile "Merkezi sinir sistemi"ne ulaştırılır ve buradan bir emir oluşur. Emir sinirler yolu ile hareketi uygulayacak olan kaslara ulaştırır ve emir’i yerine getirerek istenen hareketi uygular. Uyaran ile reaksiyon arasındaki zaman 0.1 ile 0.2 saniyedir reaksiyon’u kısaltan etkenler:
1 ) Reaksiyon alıştırmaları
2 ) Dikkat
3 ) İtici güçler ( Mücadele isteği, hırs )
4 ) Kimyasal tıbbi ilaçlar ( Doping )
Reaksiyon zamanı’nı uzatan etkenler:
1 ) Alkol
2 ) Yetersiz antrenman
3 ) Yorgunluk
4 ) Dikkatsizlik
5 ) Yetersiz mücadele gücü
6 ) Uykusuzluk.
REFLEKS: Reaksiyon’a göre daha kısa bir zamanda oluşur. Merkezi sinir sistemi işe karışmaz. Reflekste emir duyu sinirlerinden direkt olarak hareket sinirlerine geçer ve kaslar yolu ile hareket uygulanır. Yani reaksiyon da 10-20 kere daha hızlıdır. Refleks zamanı 0.01-0.02 saniyedir.
ATA SAVUNMA SANATI ISINMA VE KÜLTÜR FİZİK
KÜLTÜRFİZİĞİN FAYDALARI:
1 ) Kas gelişmesini sağlar
2 ) Kondisyonu arttırır
3 ) Sinir sistemini düzenler
4 ) Moral kondisyonu arttırır
5 ) Solunumu kamçılar
6 ) Kan dolaşımını arttırır
7 ) Artıkların ıtrahı (Dolaşım artması)
8 ) Metabolizma artışı (Organlara kan fazla gelir)
9 ) Zihne gelişme sağlar
10) Isınan kas çabuk hareket eder
11) Isınınca çabuk reaksiyon gösterir
12) Gevşeme kasları ile kasılma kasları koordineli çalışır
ANTRENMAN İLE:
1 ) Çok yönlü bedensel yetenekler
2 ) Sağlam sportif teknik ve taktik
3 ) Yüksek zihinsel yetenekler geliştirilir.
ISINMANIN ÖNEMİ: Isınma, kılcal damarların genişlemesi sonucu dokulara kan ve öz sıvı akımını sağlar. Kaslar, kirişler, eklem bağları ve kıkırdak doku daha esneklik kazanır. Böylelikle idman veya çalışmalar anında olabilecek kazaları önlemek mümkün olur. Kas yırtılmalarına, kiriş kopmalarına, burkulmalara, zorlanmalara ısınmasını iyi yapmamış olan sporcularda seyrek rastlanır vücuttaki kimyasal ve fizyolojik olaylar, sıcaklık yükseldikçe artar. Oksijen alınımı kolaylaşır,sinirlerin iletimi hızlılaşır,dolayısı ile reaksiyon süresi azalır.
ANTRENMAN’DA MERKEZSEL KUVVET-DENGE-HIZ-NEFES-REAKSİYON-REFLEKSİN ÖNEMİ
DAİRESEL DİNAMİĞ HARAKETİ: Ata Savunma Sanatında kullanılan dairesel ayak hareketleri olduğunu bilmekteyiz. Buna göre denge ile bağlantılı olarak Dairesel dinamikten kısaca söz edelim. Bir ip’in ucuna taş bağlayıp, diğer ucundan tutarak havada çevirelim ipin havada daire çizer. Bunun etkisi ile meydana gelen "Merkezsel kuvvet ( fm ) ip vasıtası ile taş’a intikal eder. Burada aynı zamanda ipin kuvvetinin haricinde bir başka gücün varlığı hissedilir. Bunun adına atalet direnci denir. Atalet direnci dairenin merkezinden uzaklaşan yöndedir. Buna merkez kaç kuvveti’ de denir. Merkez kaç atalet direncinin büyüklüğü, merkezsel kuvvetinkine eşittir. Bundan anlaşılacağı üzere yapılan tekniklerle, merkez kaç kuvveti sayesinde vücudun aksi yöne devrilmesini engeller.
DENGE: Fiziksel gücün etkili bir şekilde uygulanması insanın duruşu ( duruş ) ile ilgilidir. Ani saldırılarda düzgün bir savunmanın yapılabilmesi için denge çok önemlidir. Dengenin doğru olmaması, yapılan atakların sağlıklı bir şekilde karşılanmamasına vesile olur ve savunma kabiliyeti sergilenemez. ATA Savunma Sanatında bulunan ( gard ) dengesi tüm saldırılara karşı, ani refleks ile cevap verebilecek yeterliliktedir. Denge unsurunda iki ayağın yan, yana gelmesi durumunda, herhangi bir yönden gelebilecek darbelere direnç gösteremez. Bir ayak önde, diğeri arkada olan bir denge ataklara karşı, darbelere karşı direnç gösterecektir. Ata Savunma Sanatında sisteminde denge merkez kaç kuvvetinin doğru uygulanması ile birlikte isteklerinize olumlu cevap verecektir.
ATA SAVUNMA SANATIN’DA KUŞAK VE RENKLERİN DİLİ
Renklerin Dünyası’na baktığımızda bazı renklerin yaşamımız da Olumlu veya olumsuz etki yarattığını gözlemlemekteyiz. Kimi insan mavi’yi ve onda huzur bulduğunu söyler. Çoğu insanlar giyim kuşamında özellikle bazı renklerli tercih etmektedirler. Otomobil, ev eşyası gibi tercihlerde dahi bazı renkler tercih edilir. Demek ki renklerin insan yaşamında önemli bir rolü bulunmaktadır. Diğer taraftan bazı renklerin seçilmesi ve kullanılmasında bir amaç ve anlam vardır. Silahlı kuvvetlerin karacı, denizci ve havacı renkleri biri birinden farklıdır. Karacıların birlik işareti olan nefteleri onların hangi birim’e mensup olduğunu ifade eder. Kısacası renkler hayatımızda bazen önemli rol oynarlar. Bu amaç ile ATA Savunma Sanatında kullanılan kuşakların ve renklerinin bir anlamı ve özelliği vardır.
Hemen, hemen savunma sanatlarının tamamında dereceyi belli etmek amacı ile bele kuşak takmak herkesçe bilinen bir olgudur. ATA Savunma Sanatında renklerin sıralamasına bakıldığında bir ahenk ve anlam ifade ettiği görülecektir. Beyaz, saflığı ve temizliği, siyah’ın otoriteyi ve kararlılığı ifade ettiği gözlemlenecektir. Beyaz ile başlayan yolculukta siyah’a kadar renkser’in bir evrim geçirdiği ve zamanla karardığı görülür. Kısacası kuşak karardıkça ustalık yolunda sabır adımları atılmaktadır. ATA Savunma Sanatı bünyesinde bulunan renklerin kararma yolunda bir ahenk oluşturduğu ve kararma düzenine uyduğu görülür.
Renklerin anlamlarını ATA Savunma Sanat ile özdeşleştirerek kısaca anlatmak isteriz
BEYAZ: Saflık, ilk adım, temizlik, doğuş, Beyaz, Güneş’in tüm ışınlarını yansıtır ve geri çevirir. Oysaki Siyah bunun aksine onları yutar ve bir daha geri göndermez. Bu nedenle beyaz, bir anlamda tüm dış etkilere karşı boşluk içermektedir. Beyaz kuşak bir boşluk ve saflığın ifadesi olarak bir başlangıçtır. Kuşak sıralamasında’ ilk sırada yer alır.
SARI: İnanç, öncelik, aydınlanma. Sarı, doğuş sonrası aydınlanan bir renk ve öncülük görevi görür. Sarı, beyaz’ın gelişen ve kararan halidir. Sarı, masumiyet ve iyi huyluluğun ifadesini yansıtır. Zihin uyarıcı bir renk olmasından dolayı, zihinsel faaliyetlerin yapıldığı yerlerin dekorunda kullanılmasının gerekliliğinden söz edilmektedir. Sarı, ATA Savunma Sanatında aydınlanma ve inanç özelliği ile 2.Sırada yer alır.
YEŞİL: Canlanma, yoğunlaşma, enerji, Tabiatta yeşil canlanmayı ve enerjiyi ifade eder. Baharda bitkilerin yeşermesi bir canlılık, canlılık ise insanlara bir enerji olarak görülür. Güneş sarı ışınları ile yeşili canlandırır, bu yoğunlaşma ve enerji’ye dönüşür. Yeşil, gözü en az yoran, dikkat enerjisini fazla yıpratmayan bir renktir. Bu nedenledir ki; Okullardaki yazı tahtaları, konferans salonları ve oyun masalarının üzerlerinin yeşil olması tercih sebebidir. ATA Savunma Sanatında yeşil kuşak tam ortada yer alır. Kuşaklar içerisinde Yeşil, yoğunlaşma ve dikkat’in en üst düzeyde olduğu sıradadır. Burada enerji en üst düzeydedir. Bu nedenle canlanma, yoğunlaşma ve enerji ile anılır. Kuşak sıralamasında 3.Sıradadır.
MAVİ: Derinlik, akıcılık, önsezi. Mavi, renklerin en derin olanıdır. Göz bir engele rastlamadan ona gömülür ve sonsuza doğru gider. Renklerlin en az düzeydeki maddesel halidir. Derinlik olarak Hava ve su ile anılır. Mavi, gerçeğin hayale dönüştüğü sonsuz bir yolun rengidir.Mavi’nin derinliklerinde daima ciddiyet ve asalet vardır.Bu nedenle sistem içerisinde derinliğe giden bir renk olarak 4.Sırada yer alır.
KAHVERENGİ: Mücadele, sabır, bağlılık, olgunluk. Kahverengi, kendini göstermeyen yeraltı ateşi ile kil ve toprak ile özdeşleştirilir. Bu nedenle insanoğlunun ilk keşfettiği renktir. Eski Roma’da alçak gönüllülük, manevi ve zihinsel olgunluğun simgesi olmuştur. Sistem içerisinde zihinsel olgunluk ve mücadeleyi ifade ettiğinden dolayı siyah’a geçişte köprü görevi görür. Kuşak sıralamasında sabır ile özdeş olarak siyah’a geçişte 5.Sırada yer alır.
SİYAH: Üretkenlik, irade, kararlılık.Yargı ve karar mercii’ndeki insanların ( Hakim, savcı, din görevlisi vs.) giymiş oldukları ve adına "Cübbe" dedikleri nesne’nin siyah oluşu, karar ve yargı mercii olduklarının ifadesini yansıtır. Bu aynı zamanda irade zenginliğini, kendinden emin olmayı, olgunluğu ve makamına olan kararlılığını ifade etmektedir. Birçok kurum’un makamı ve karar mercii’nin araçları ve onların plakaları siyahtır. Siyah, ciddiyet ve resmiyeti ifade ettiği için, profesyonellikte ilk adım olan siyah kuşak ile özdeşleşmektedir. Siyah kuşak sıralamanın en üst düzeyinde ve zirvededir. Kuşak sıralamasında 6.Sıradadır.
ATA SAVUNMA SANATIN’DA STRTEJİK DURUŞ ( GARD )
1-ATA SAVUNMA SANATI’NDA Kararlılık ve sakin olmak stratejik duruş için gerekli olan unsurlardır. Bir insanın oturuş şekli veya ayakta iken yapmış olduğu duruş biçimi karşısındaki insan tarafından analiz edilerek buna göre kişinin yapısını ortaya çıkartmaktadır. Bu bir anlamda beden dili ile aynı formatlara sahiptir.
2-Stratejik durum adını verdiğimiz GART dövüş tekniği, kişinin müsabakaya başlarken kendini ortaya koymasıdır İlk duruşta rakibimizi etkileyemiyor isek stratejik duruşumuzun yetersiz olduğunu bilmeliyiz. Bu nedenle stratejik duruşu iyi algılamamız gerekir. Stratejik duruşta gözler, beden ve zihin hepsi birden uyum halinde olmalıdır. Bunlardan birisi eksik olduğunda stratejik duruş gerçekleşmez.
3-Stratejik duruş’ta gözler rakibin eline, ayağına veya herhangi bir noktasına baktığında, buraları süzdüğünde rakip tarafından bu algılanır ve sizin tedirgin olduğunuz hissine varılır. Bunlar sizin tedirgin olduğunuza dair birer işarettir. Stratejik duruşta gözler mümkün olduğunca kırpmadan direkt rakibin gözlerine dikilir. Baş dik durur bunlar sizde bir özgüven, Rakipte ise tedirginlik ve güvensizlik yaratır. Rakibinizin tedirgin olması, daha önceden kafasında tasarlamış olduğu stratejisinin bozulmasına neden olacaktır. Böylelikle size üstünlük sağlamaya çalışan kişi bunu başaramayacak ve sizin karşısında teknik becerilerinizin de desteği ile yenik düşecektir.
EL VE DİZ TEKNİKLERİ
Ziplayarak Baş kısmına ATA vuruşu ( Nakavut teknik )
Teknik itiş Çeneye vuruş İç ve dış dönerek vuruş
Çeneye alttan vuruş Dirsek vuruşu
Ters yumruk vuruşu Döşüne dirsek vuruşu
Elin keskin kısmı ile Ense köküne vuruş ( Osmanlı Tokatı )
Alt seviye blok Dış blok İç blok
Üst seviye blok Alt a iç e blok
Diz blok Atak halinde diz blok
Zıplayarak diz blok Dairesel diz blok
Diz ve dirsek çift blok Alttan yukarıya iterek diz vuruşu
Diz vuruşu Zıplayarak diz vuruşu
AYAK TEKNİKLERİ
Ön tekme Döndürerek-Döner tekme
Alt seviye dönerek tekme İterek alt seviye tekme
İç baldır tekme Eklem yerine tekme
Kilit-kanca tekme Uçarak ön tekme
Dönerek diz vuruşu Öne, yukarıya kaldırarak tekme
Üçgen tekme vuruş Yan tekme
Art-geri tekme Arkaya döner tekme
Arkaya döner kanca tekme Uçarak arkaya döner tekme
Kilitleme tekme Durdurma tekme
GENEL BİLGİLER
Hız çalışması Kilitleme çalışması Reaksiyon çalışması
Hazır Denge-Duruş Oturmak Kalkmak
Gard Müsabaka-Maç Müsabaka gard’ı
Kavga-Dövüş Savaşçı Bacak Kol Karın
Vücut Kafa-Baş Topuk Ayak parmağı
El parmağı Alt seviye Orta seviye Üst seviye
Temel Hüner Name Rakip Atağı karşılayan
Öngörüş-kararlılık Fırlatmak-atmak
Çekip sarmalayıp, fırlatıp atmak
Ters fırlatmak Antrenman Alt-Alta Çene
Mesafe Mesafe kontrolü Karşılamak Didişmek (dövüş)
Eğitimin yolu Dairevi hareketler
Yumruk 4 hat-4 yol 1.Yol-Hat 2.Yol-Hat
3.Yol-Hat 4.Yol-Hat Dış-Yan pozisyonlar
Kıdemsiz-Acemi Kıdemli-Üst Öğretmen-Eğitimci
Üstat öğretmen Müdür Merkez-Başkanlık
Okul Antrenman yapılan özel alan